Pakkausmerkinnät uudistettava – tietoiskut ruokayrittäjille

Uusi elintarviketietoasetus velvoittaa yrittäjiä kertomaan kuluttajille entistä tarkemmin tarjoamastaan ruuasta. Moni ruokayrittäjä joutuu uusimaan elintarvikepakkauksensa. Maa- ja kotitalousnaiset järjestävät Pakkausmerkinnät kerralla kuntoon -tietoiskuja yrittäjien avuksi.

Pakattujen elintarvikkeiden lisäksi asetus velvoittaa antamaan tietoja pakkaamattomista elintarvikkeista.Uusi asetus koskee siis myös ravintoloita, kahviloita, torimyyjiä ja muita yrityksiä, jotka valmistavat ruokaa paikan päällä syötäväksi tai mukaan ostettavaksi.

Siirtymäaika ravintoarvomerkintöjen osalta päättyy joulukuussa 2016. Uuden asetuksen mukaan ravintoarvomerkintä on lähtökohtaisesti pakollinen.

Monella mikro- ja pk-yrittäjällä uudistustyö on vielä kesken, ja he kaipaavat käytännönläheistä tietoa uusien vaatimusten soveltamisesta tuotteisiinsa. Apua kaivataan myös esimerkiksi tuotteiden ravintoarvojen laskentaan.

- Pakkauksien uudistaminen on pk-yrityksille kallista ja työlästä, joten ne kannattaa tehdä kerralla oikein. Mikäli pakkausmerkinnöissä todetaan puutteita, jää hukkaan menevä erä yrittäjän itsensä maksettavaksi, kertoo kehityspäällikkö Miia Nätti Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

Puutteelliset pakkausmerkinnät ovatkin yksi yleisimmistä elintarvikkeiden takaisinvetoon johtaneista syistä. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan joka kymmenen elintarvikkeen pakkausmerkinnät ovat puutteellisia.

Tilaisuudet syksyllä 2016

Tilaisuudessa käydään uudistuneen lainsäädännön aiheuttamia muutoksia pakkausmerkintöihin, kuullaan terveystarkastajien vinkit ruokayrityksille ja kuullaan yritysten omia kokemuksia siitä, miten pakkausmerkintöjen uudistus kannattaa hoitaa.

Tapahtumat ja yhteyshenkilö

7.9. Savonlinna, Kirsi Mutka-Paintola, puh. 0438267882
22.9. Hyvinkää, Outi Penttilä, puh. 0407198959
29.9. Ruovesi, Outi Penttilä, puh. 0407198959
4.10. Kalajoki, Seija Varila, puh. 0400137899
6.10. Seinäjoki, Asta Asunmaa, puh. 0405929226
10.10. Kaustinen, Seija Varila, puh. 0400137899
12.10. Oulainen, Soila Hiltunen, puh. 0400182584
17.10. Lieto, Mari Mäenpää, puh. 050 603 69
18.10. Huittinen, Mari Mäenpää, puh. 050 603 69
18.10. Hartola, Outi Penttilä, puh. 0407198959
20.10. Kajaani, Essi Keränen, puh. 0438254204
25.10. Hamina, Sanna Lento-Kemppi, puh. 0405447768
27.10. Saarijärvi, Mirja Pummila, puh. 0400932054

Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@maajakotitalousnaiset.fi

kehityspäällikkö Miia Nätti
miia.natti@maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaisten MKN yrityspalveluiden asiantuntijat auttavat yritystoiminannan eri vaiheissa. Ydinosaamisemme on ruoka-, matkailu- ja elintarvikeyritysten kehittämisessä. Yritysasiantuntijat työskentelevät tiiviissä yhteistyössä ProAgrian yrityspalveluiden kanssa.

Maa- ja kotitalousnaiset on ruuan, maiseman ja yrityspalveluiden asiantuntijajärjestö sekä maaseutuhenkisten ihmisten suuri ja aktiivinen verkosto. Maa- ja kotitalousnaisten 70 asiantuntijaa työskentelee 11 piirikeskuksessa yhteistyössä ProAgria Keskusten kanssa. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on järjestön valtakunnallinen keskusjärjestö.

Pinterest: @ruokaneuvot