Joukkorahoituksen suosio kasvaa

Ennätyksellisen kesäkuun jälkeen joukkorahoituspalvelu Invesdor on julkaissut kolme uutta sijoituskohdetta: Bryggeri Helsingin toisen annin, tamperelaisen juosutekniikkaa parantavan Runteqin ja tukholmalaisen jalkinebrändin Fashion by C:n.

Joukkorahoituspalvelu Invesdorin kautta sijoitettiin kesäkuussa yli 124 000 euroa. Tämä oli toistaiseksi paras kuukausi toukokuussa 2012 perustetun yhtiön toiminnassa.

”Verkkopalvelussamme on tällä hetkellä käynnissä peräti kahdeksan joukkorahoituskampanjaa, ja lisää on tulossa. Joukkorahoituksen suosio yrittäjien keskuudessa kasvaa kiitettävää vauhtia”, kertoo Invesdorin hallituksen puheenjohtaja Lasse Mäkelä.

Kolme uusinta Invesdorin kautta joukkorahoitusta hakevaa yritystä ovat menestyvä panimoravintola Bryggeri Helsinki, juoksijoiden kehityksessä avustava liikkeentunnistusjärjestelmä Runteq ja tukholmalainen muotijalkinemerkki Fashion by C. Ne hakevat yhteensä yli 700 000 euron rahoitusta.

Rakuuna Olut Oy:n omistama panimoravintola Bryggeri Helsinki on jo menestynyt joukkorahoituksen hakijana. Vappuna avattu Bryggeri keräsi aiemmin tänä vuonna 156 100 euroa joukkorahoituspalvelu Invesdorin kautta. Koska kysyntä yhtiön osakkeille on kuitenkin ollut jatkuvaa, yhtiö avaa uuden osakeannin. Tällä kertaa haussa on 100 000–390 000 euroa, joilla panimoravintolahanke tullaan kattamaan loppuun. Yhtiö pyrkii samalla laajentamaan omistajakirjoaan entisestään, sillä Bryggeri Helsingissä laaja omistuspohja nähdään ennen kaikkea voimavarana.

Tamperelainen Runteq Oy on kehittänyt ratkaisun juoksuharrastusta aloittelevia usein vaivaavaan ongelmaan: puutteelliseen juoksutekniikkaan, josta seuraa loukkaantumisia. Runteqin juoksijoille kohdentama tuote hyödyntää langattomia liikesensoreita yhdessä älypuhelinsovelluksen ja pilvipalvelun kanssa. Liikesensorit keräävät käyttäjän juostessa tietoa käyttäjän juoksutekniikasta, minkä pohjalta sovellus koostaa käyttäjälle arvion tämän juoksutekniikasta sekä tarjoaa henkilökohtaisia kehitysneuvoja. Tuotteen avulla juoksija voi sekä seurata kehitystään että turvata kehityksen jatkumisen loukkaantumisia välttämällä. Runteq hakee Invesdorin kautta 75 000–300 000 euroa palvelutarjoomansa kasvattamiseen ja jatkokehitykseen.

Kolmantena uutuutena Invesdorin listoilla on tukholmalainen F by C AB, jonka jalkinebrändi Fashion by C nauttii parhaillaan kasvavasta euroopanlaajuisesta suosiosta. Korkealaatuisesta rock-tyylisestä jäljestään tunnettu yritys hakeekin joukkorahoituksesta tukea kansainvälistymiseen. Yhtiön hakema summa on 20 000–23 000 euroa. Fashion by C tarjoaa sijoittajilleen vastineeksi myös kutsuja suunnittelutilaisuuksiinsa sekä jalkineita tulevasta mallistostaan.

Lasse Mäkelä, hallituksen puheenjohtaja, Invesdor Oy, puh. 040 7533 844, lasse.makela@invesdor.com

Invesdor lyhyesti

Invesdor on Pohjois-Euroopan ensimmäinen ja johtava avoin pääomapohjainen joukkorahoituspalvelu. Autamme pääomaa etsiviä yrityksiä ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita yksityisiä sijoittajia löytämään toisensa verkossa. Suomalaiset, ruotsalaiset, virolaiset ja tanskalaiset yritykset voivat hakea Invesdorin kautta pääomaa 1,5 miljoonaan euroon saakka. Pääoma tulee sijoittajilta eri puolilta maailmaa. Lisää tietoa yrityksestä ja palveluista: www.invesdor.com