Onni Oravan 10-vuotisjuhlaseminaarissa keskusteltiin lasten hyvinvoinnista

Sokos Hotellien, Fransmannien ja Rossojen maskotti Onni Orava on toiminut perhematkailijoiden rakastamana hotelli- ja ravintolaoravana jo kymmenen vuotta. Juhlavuosi käynnistyi lasten ja nuorten hyvinvointia käsittelevällä seminaarilla Sokos Hotel Presidentissä Helsingissä 21. huhtikuuta.

Juhlavuotenaan Onni Orava on halunnut tarttua ajankohtaiseen aiheeseen, lasten ja nuorten hyvinvointiin. Koko perheen maskotti haluaa omalla esimerkillään osoittaa, että jokainen lapsi voi vaikuttaa koulun ja kotipihan ilmapiiriin sekä toisten lasten hyvään oloon olemalla kaikkien kaveri.

Seminaariin kutsutut puhujat olivat tunnettuja suomalaisia, jotka joko ammattinsa puolesta tai päivittäisessä elämässään törmäävät lasten hyvinvointia koskeviin kysymyksiin. Seminaarin avauspuheenvuorossa opetusneuvos Marjaana Manninen korosti hyvien tapojen merkitystä ja pohti vanhempien ja koulun roolia tapakasvatuksessa.

”Anteeksi, kiitos ja päivää unohtuvat arjessa helposti. Kauniit sanat ja hyvät tavat kertovat kuitenkin välittämisestä. Lapsen kyky huomioida muut syntyy tekemällä ja joutumalla vieraisiin tilanteisiin. Ystävällisten ajatusten ilmaisu on taito”, Manninen esitti.

Näyttelijä Laura Malmivaara kertoi opettelevansa lapsiltaan ”tässä ja nyt” -elämää, jossa ilo ja leikkimielisyys säilytetään arjen kiireen keskellä.

”Lapset kyllä huomaavat, jos aikuisen ajatukset ovat muualla. Vanhemman aito läsnäolo näyttäytyy perheessämme yhdessä tekemisen riemuna”, kahden tyttären äiti kertoi.

Liikuntaharrastusten ja sosiaalisten verkostojen välistä suhdetta pohti liikuntatieteen maisteri Johanna Manninen.

”Nykypäivänä alle kolmannes lapsista kuuluu urheiluseuroihin. Lasten fyysisen kunnon rapistumisen sijaan olen enemmän huolissani niistä sosiaalisista kokemuksista, joista urheiluseuroihin kuulumattomat lapset ja nuoret jäävät paitsi”, Manninen mietti omien urheiluseuravuosiensa pohjalta.

Positiivinen vanhemmuus ja iloinen elämänasenne ovat läsnä juontaja Simo Frangénin perhe-elämässä.

”Siinä on monella ohikulkijalla ollut naurussa pitelemistä, kun olen viihdyttänyt väärällä jalalla noussutta poikaani kilpailemalla tarhamatkalla, kumpi osaa kävellä hassummin. Ilo on tarttuvaa. Kokeilkaapa hymyillä väkisin: parhaassa tapauksessa muu keho luulee, että olet oikeasti iloinen”, Frangén nauratti yleisöä.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton päällikkö Tatjana Pajamäki korosti puheessaan kaverisuhteiden ja yhteenkuuluvuuden merkitystä lapsille. MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen tulee vuosittain noin 40 000 yhteydenottoa lapsilta, jotka kokevat yksinäisyyttä ja vaikeuksia kaverisuhteissa.

”Arjen ilot ja surut jakava hyvä kaveri on monelle vain haave. Aikuinen voi tukea lapsen kaverisuhteita esimerkiksi tarkastelemalla minkälaiseen toimintaan lastaan rohkaisee ja ryhtymällä konkreettiseen toimenpiteisiin kyselemällä kuulumisia ja keskustelemalla lapsen kanssa”, Pajamäki neuvoi.

Sokos Hotels halusi omalta osaltaan tukea Mannerheimin Lastensuojeluliiton toimintaa luovuttamalla tilaisuuden päätteeksi 10 000 euron suuruisen lahjoituksen lasten ja nuorten puhelimen ja netin toimintaan.

Vanhempien kuunnellessa seminaaria lastenjuhlan suosituin esiintyjä oli itseoikeutetusti Onni Orava. Lisäksi juhlivaa lapsiyleisöä viihdyttivät Pelle Positiivin Hyvät tavat -konsertti ja Molly Rosenströmin lauluesitys. Juhlavuoden vietto jatkuu hotelleissa ja ravintoloissa.

Lisätietoja

SOK Matkailukaupan ketjuohjaus, markkinointijohtaja Outi Vitie, puh. 050 66287, outi.vitie@sok.fi

SOK Matkailukaupan ketjuohjaus, asiakkuuspäällikkö Ulla Kivilaakso, puh. 050 66 288, ulla.kivilaakso@sok.fi

Mailand Communications, asiakkuusjohtaja Tanja Holmberg, puh. 050 327 8923, tanja.holmberg@mailand.fi

Sokos Hotels on Suomen johtava hotelliketju

S-ryhmän Sokos Hotels -ketjuun kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, Tallinnassa ja Pietarissa. Kaikki hotellit sijaitsevat aivan kaupunkien keskustoissa tai keskellä vapaa-ajan kohteita hyvien liikenneyhteyksien varrella. Majoituksen lisäksi Sokos Hotellit tarjoavat monipuolisia kokous- ja ravintolapalveluita kätevästi saman katon alla. Hotellien yhteydessä on kaupunkien parhaat ruoka- ja seurusteluravintolat sekä illanviettopaikat.

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskauppaan kuuluu lukuisia valtakunnallisia ravintolaketjuja sekä kaksi hotelliketjua, Sokos Hotels ja Radisson Blu Hotels & Resorts. Ketjujen lisäksi S-ryhmään kuuluu suuri joukko erillisravintoloita.

Suomessa matkailu- ja ravitsemiskauppaa harjoittavat sekä alueosuuskaupat että SOK:n tytäryhtiö Sokotel Oy. S-ryhmällä oli ravintolatoimipaikkoja Suomessa vuoden 2011 lopussa yhteensä 650 ja hotelleja 58.

Rosso

Rosso syntyi rakkaudesta italialaiseen ruokaan. Olemme jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan yhdistäneet eteläisen ja pohjoisen Euroopan upeimpia makunautintoja luoden suussa sulavia hetkiä suomalaiseen makuun. Rosso on perheravintola, ja lapsiasiakkaat ovat erityisen tärkeitä. Lasten omalta ruokalistalta löydät takuuvarmat herkut hetkeen kuin hetkeen, ja viihdykettä tarjoaa lisäksi lasten oma leikkinurkkaus. Ensimmäinen Rosso avattiin vuonna 1978. Tällä hetkellä Rosso-ravintoloita on Suomessa yli 30 ja yksi Tallinnassa.

www.rosso.fi

Fransmanni

Fransmanni on S-ryhmän valtakunnallinen ravintolaketju, johon kuuluu 15 ravintolaa Suomessa ja yksi Pietarissa. Vuodesta 1987 toimineiden ravintoloiden lähtökohtana on rakkaus maalaisranskalaisen keittiön puhtaisiin ja yrttisiin makuihin ja täyteläisiin viineihin. Fransmanni-ravintolat työllistävät noin 260 henkilöä.

www.fransmanni.fi

Onni Orava 10 vuotta

Sokos Hotellien, Rossojen ja Fransmanni-ravintoloiden maskotti Onni Orava on kaikkien iloinen kaveri! Reipas hotelli- ja ravintolaorava tarkastaa hotellien leikkihuoneita ja suunnittelee ravintoloissa lasten ruokalistoja. Juhlavuotenaan Onni haluaa muistuttaa, että jokainen lapsi voi vaikuttaa koulun ja kotipihan ilmapiiriin ja toisten lasten hyvään oloon olemalla hyvä kaveri muille. Otetaan kaikki mukaan leikkeihin ja peleihin, niin meillä jokaisella on kivaa!