Optikkoketju Synsam aloittaa yhteistyön autourheilun kattojärjestö AKK-Motorsportin kanssa

Lehdistötiedote 25.4.2012

Optikkoketju Synsam on solminut merkittävän yhteistyösopimuksen autourheilun kansallisen lajiliiton AKK-Motorsport ry:n kanssa. Yhteistyössä keskeistä on nuorten tulevaisuuden ralli- ja ratakuljettajien valmennusryhmien kokonaisvaltainen näkemisestä huolehtiminen.

Yhteistyösopimuksen tuloksena nimetyt, näön merkitykseen vauhtilajeissa perehtyneet optikot huolehtivat tulevaisuuden suomalaisista moottoriurheilun tähdistä. AKK:n nimetyt optikot ovat Synsamilta B to B -myyntipäällikkö, optikko Jaana Vaine sekä silmälasilinssivalmistaja Essilor Oy:n maajohtaja, optikko Vesa Vaine.

”Olemme erittäin iloisia, että saamme Synsamilta nyt kokonaisvaltaisen paketin, jolla voimme huolehtia nuorten lupaustemme näköasioista ”, kertoo AKK-Motorsport ry:n toimitusjohtaja Jani Backman.

”Yhteistyömme käynnistää näköasioista ja solmitusta yhteistyöstä järjestettävä infotilaisuus rallin valmennusryhmälle Vierumäellä 24.4.2012”, jatkaa Backman.

”Meille on hienoa päästä yhteistyöhön AKK:n kanssa. Meillä on erityisosaamista monella optisen alan alueella ja haemmekin Suomessa kasvua. Uskomme, että näönkorjausalalla on tilaa toimijalle, joka pystyy tarjoamaan asiakkailleen kokonaisvaltaista osaamista eikä vain tarjouskampanjoita”, kertoo Synsam-ketjun toimitusjohtaja Tom Gammals.

Jaana Vaineella on kokemusta jo muun muassa MM-ralliautoilija Jari-Matti Latvalan näön tutkimisesta ja hoitamisesta, ja myös IRC-sarjassa kisaava Juho Hännisen kartturi Mikko Markkula on Vaineen pitkäaikainen asiakas.

”Olen erittäin iloinen ja innoissani tästä uudesta yhteistyöstä. Oma pitkäaikainen työ ja kokemus rallikuljettajien ja -karttureiden optikkona laajenee nyt hienolla tavalla koko Suomen moottoriurheilua koskevaksi työksi. Sopimus kattaa palvelut myös AKK:n jäsenkunnalle ja henkilöstölle”, Jaana Vaine sanoo.

Huippu-urheilijoiden näkemisen lainalaisuudet pätevät myös siviili- ja harrasteautoilussa.

”Näkeminen on tärkeässä roolissa näissä vauhdikkaissa lajeissa. Essilorin tekemien tutkimusten mukaan reaktioaikaa voidaan parantaa merkittävästi valitsemalla oikeanlainen suodatinlasi kuljettajalle vaativiin olosuhteisiin”, kertoo Essilorin maajohtaja Vesa Vaine.

Vesa Vaineen erityisosaaminen on suodatinlaseissa ja linssien optisissa ominaisuuksissa ja tätä osaamista on jo aikaisemmin hyödynnetty muun muassa Jari-Matti Latvalan kanssa. Vaineen mukaan tärkeää on kuitenkin muistaa, että viime kädessä kuljettaja päättää onko suodatinlaseista hänelle hyötyä. Se selviää testaamalla laseja aidoissa olosuhteissa.

Synsam-ketju on suomalainen optikkoliikeketju. Ketju muodostuu 34 omassa omistuksessa olevasta liikkeestä ja 18 franchising-liikkeestä. Synsam-ketjun liikevaihtotavoite vuodelle 2012 on noin 20 milj. euroa.

AKK-Motorsport ry on on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, joka edustaa Suomea Kansainvälisessä Autoliitto FIA:ssa. Liiton tehtävä on mahdollistaa autourheilun harrastaminen Suomessa. Liitolla on noin 320 jäsenseuraa, joissa jäseniä yhteensä noin 32 000.

AKK-Motorsport ry, toimitusjohtaja Jani Backman, p. +358 40 522 4346, jani.backman@autourheilu.fi

Synsam, B to B -myyntipäällikkö, optikko Jaana Vaine, p. +358 45 630 0800, jaana.vaine@synsam.fi

Essilor Oy, Maajohtaja, optikko Vesa Vaine p. +358 50 380 5246, vainev@essilor.fi