Philipsiltä dynaamisen valaistuksen tuotteita Tampereen yliopistolliselle keskussairaalalle

Vaativien valaistusratkaisujen suunnittelija Philips Valaistus on toimittanut valaistustuotteita Tampereen yliopistolliselle keskussairaalalle. Sairaalan kaksi tarkkailuhuonetta sisältää nyt niin sanotun dynaamisen valaistusratkaisun, jossa valaistus muuttuu automaattisesti tilan käytön mukaan. Toimitus on osa Työterveyslaitoksen sisäympäristölaboratorion tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tutkia sairaalan valaistuksen ja ääniolosuhteiden vaikutusta potilaan hyvinvointiin.

”Vaativassa sairaalaympäristössä korostuu toimivan valaistuksen merkitys: lääkärit ja hoitajat tarvitsevat täsmällisesti ja automaattisesti muuntuvaa valaistusta. Samaan aikaan potilas arvostaa kodinomaisuutta sekä rauhoittavaa valoa. Valon vaikutusta vireystilaan on tutkittu paljon, mistä johtuen valaistuksen harkittu suunnittelu hoitoympäristöön edistää kiistatta potilaan hyvinvointia ja toipumista”, Philips Valaistuksen kehitysjohtaja Henri Juslén sanoo. Tarkkailuhuoneen ovensuussa on valittavana kolme yleisvalaistusvaihtoehtoa: hoito-, oleskelu- ja yövalaistus. Yövalaistus toteutetaan LED-valoilla. Potilaalla on lisäksi vuodekohtainen hoitovalo, joka on sijoitettu epäsuorasti seinään ja kattoon. Potilas voi itse säätää vuodevalaisimen lukuvaloa. Hoitajilla puolestaan on käytössä kattoon kiinnitetty vuodekohtainen tutkimusvalo. Dynaamisen valaistuksen käyttöönoton yhteydessä myös tarkkailuhuoneen äänieristys ja ilmastointi uusittiin. Philips Valaistuksen osallistumassa hankkeessa tavoitteena on tutkia sairaalan valaistuksen ja äänieristyksen vaikutusta potilaan hyvinvointiin. Philips esittelee edistyksellisiä valaistusratkaisuja sairaalaympäristöihin Sairaalatekniikan päivillä 3.-4. helmikuuta 2010 Oulussa. Näyttelypaikkanumero on 26.

Yrityksestä

Mailand Communications Oy on brändi- ja viestintätoimisto, joka auttaa yrityksiä ja organisaatioita saavuttamaan haluamansa position markkinoilla. Tarjoamme viestinnän strategista konsultointia sekä viestinnän palveluita monipuolisesti. Asiakkaamme ovat asiantuntijayrityksiä ja -organisaatioita eri teollisuus-, teknologia- ja palvelualoilta. Mailand kuuluu Markkinointiviestinnän Toimistojen Liittoon (MTL) sekä Saksalais-suomalaiseen kauppakamariin (DFHK).