Rittal ja Microsoft yhdistävät it-infrastruktuurin ja palvelinten valvonnan

Konesalitoimittaja Rittalin ja ohjelmistoyhtiö Microsoftin yhteistyön tuloksena on syntynyt uusi hallinnointiohjelma RiZone.  Testausvaiheessa oleva ohjelmisto integroi it-infrastruktuurin ja palvelinten valvonnan ja auttaa vähentämään konesalien ja datakeskusten energiankulutusta.

– Uudessa ratkaisussa Rittalin IT-infrastruktuurin hallinnointiohjelmisto RiZone ja Microsoftin System Center Operations Manager (SCOM) -palvelinohjelmisto linkitetään toisiinsa. Tämä on ensimmäinen kerta kun infrastruktuurin valvonta, aina palvelinkaapeista jäähdytykseen ja virransyöttöön, on integroitu palvelinten valvontaan. Integroinnin ansiosta palvelinkuorma ja jäähdytysvaatimukset voidaan koordinoida jatkossa joustavasti keskenään, Rittalin tuotepäällikkö  Sami Salmela kertoo.

Virtualisointi on lisännyt it-infrastruktuurin ja palvelinten integroinnin tarvetta. Uuden ratkaisun avulla käyttäjä tietää koko ajan laitteiston ja palvelinten tilanteen ja pystyy optimoimaan jäähdytystarpeen.

– Virransyöttö ja jäähdytys voidaan helposti pysäyttää tilanteessa, jossa niille ei ole käyttöä, esimerkiksi viikonloppuna ja öisin. Virtuaalipalvelimiin siirrytään yhä enemmän, Salmela toteaa.

Ratkaisu myydään Rittalin RiZonen laajennusosana. RiZone valvoo ja kontrolloi jäähdytystä, virransyöttöä, energiankulutusta ja muita fyysisiä muuttujia, kuten lämpötilaa ja konesalin kulunvalvontaa ja turvallisuutta. RiZone sopii kaikkiin konesaleihin jäähdytysmuodosta (ilmastointi, nestejäähdytys, vapaajäähdytys) riippumatta.

Laajennusosan käyttöönotto vaatii Microsoftin palvelinten ja palveluiden hallintaan ja valvontaan suunnitellun System Center Operations Manager -ohjelmiston.

– Kyseessä on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka säästää asiakkaan energiaa ja hyödyntää resursseja entistä tehokkaammin. Tuomme IT-infrastruktuurin ja palvelinmaailman yhteen ensimmäistä kertaa, Rittalin IT-johtaja Helmut Binder toteaa.

RiZone hallinnointiohjelmisto on tällä hetkellä pilottikokeilussa useassa kohteessa ympäri maailmaa, myös Suomessa.

tuotepäällikkö Sami Salmela, Rittal Oy, puh. 050 328 7693, sami.salmela@rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 13 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 9.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 22 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal  − The System.