Rittalilta modulaarinen ja standardoitu jäähdytysjärjestelmä

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal tuo markkinoille kaikkien aikojen ensimmäisen täysin modulaarisen ja standardoidun nestejäähdytysjärjestelmän. Tähän mennessä nestejäähdyttimet on aina räätälöity kullekin asiakkaalle erikseen. Siksi niiden toimitusaika on ollut pitkä ja huolto työlästä.

Rittalin uutustuotteella TopTherm Chillerillä on kaksi eri käyttötapaa. Se sopii joko itsenäisesti asennettavaksi ratkaisuksi jäähdytettävän prosessin tai koneen viereen tai liitettynä ilma-vesilämmönvaihtimiin jäähdyttämään ääriolosuhteissa olevia kaappeja.

−      Rittalin TopTherm Chiller on markkinoiden ensimmäinen ratkaisu, joka on täysin modulaarinen ja siksi nopea tilata, asentaa ja huoltaa. Kokonaisuus on asennettu alalla yleisesti käytettyyn   TS 8 -kaappirakenteeseen. Vaikka jäähdytyksen teholuokat ulottuvat aina 8:sta jopa 40 kW:iin saakka, ei ratkaisu sisällä kuin muutaman modulaarisen osan, tuotepäällikkö Lena Ahonvala Rittalilta kertoo.

TopTherm Chillerin sisältämät vesi- ja jäähdytysmoduulit sekä kontrolliyksikkö ovat kaikki integroitu T8-kaappiin. Vesimoduuli käsittää säiliön ja pumpun. Jäähdytysmoduuli on rakennettu kompressorista, lauhduttimesta ja höyrystimestä. Sekä vesi- että jäähdytysmoduulit valmistetaan toisistaan erillään täysin itsenäisiksi moduuleiksi.

−      TopTherm Chiller aloittaa uuden aikakauden jäähdytysjärjestelmissä. Niissä on selvästi vähemmän osia moduuliratkaisun vuoksi kuin muissa markkinoilla olevissa jäähdytysjärjestelmissä. Varaosien saatavuus on nopeaa, sillä TopTherm Chillerissä osat on standardoitu. Rittalin järjestelmä on myös edullinen ja sen toimitus on nopea, Ahonvala sanoo.

Aiemmin viallisen komponentin etsiminen paikan päällä tehtaalla on ollut työlästä ja aikaa vievää. Nyt riittää, että vian sisältämä moduuli korvataan uudella paikan päällä.

TopTherm Chilleritä ovat kahta eri leveyttä, 800 ja 1200 mm. Kaapien korkeus on 2000 mm ja syvyys 800 mm. Jäähdytysmoduuleiden tehovaihtoehdot kapeammassa kaapissa ovat 8,12 ja 16 kW. Leveämmän kaapin jäähdytystehovaihtoehdot ovat 20 ja 25 kW.

Rivittämällä kaksi kaappeja yhteen saadaan 32 (2x16 kW) tai 40 kW:n (2x20 kW) jäähdytystehot. Valittavissa on siis 7 erilaista jäähdytystehoa vain kahdella kaappikoolla.

Kuva: Rittal TopTherm Chiller

Kuvan lähde mainittava, mikäli kuvaa käytetään muualla kuin tämän tiedotteen yhteydessä.

tuotepäällikkö Lena Ahonvala, Rittal Oy, puh. 0405164266, lena.ahonvala@rittal.fi

Tiedotteen jakelusta ja mediayhteyksistä vastaa Taru Nikulainen, Mailand Communications Oy,

puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@mailand.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 13 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 9.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 22 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas.

Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal  − The System.