Styroksin syrjäyttävä kalapakkaus ja sähkökäyttöinen porauslaite: Tässä ovat vuoden 2017 parhaat suomalaisinnovaatiot

Stora Enso Packaging Oy:n aaltopahvista valmistama kalapakkaus ja Sandvik Mining and Construction Oy:n sähkökäyttöinen porauslaite ovat esimerkkejä vuoden 2017 parhaista suomalaisinnovaatioista.

Slushin yhteydessä 30. marraskuuta järjestetyssä Quality Innovation Award -palkintoseremoniassa tunnustusta saivat Suomen parhaiksi arvioidut palvelu- ja tuoteinnovaatiot. Kansallisen kilpailun järjestäneen Laatukeskuksen mukaan osallistujia oli kansainvälisesti ennätysmäärä: 431 innovaatiota 12 eri maasta. Suomalaisvoittajien yhteisiä nimittäjiä olivat asiakaslähtöisyys, palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen ja ekologisuus.

Kaupallisen läpimurron jo tehnyt innovaatio on Vastuulliset innovaatiot -sarjan voittajaksi valittu EcoFishBox-kalapakkaus, joka on Stora Enso Packaging Oy:n uusiutuvasta puukuidusta valmistama ympäristöystävällinen ja kierrätettävä vaihtoehto kalateollisuudessa laajalti käytetyille styroksipakkauksille.

– Mereen päätyvä muovi on suuri ongelma, ja kalateollisuus ja kaupan toimijat pyysivät meitä kehittämään kalan säilytykseen ja kuljetukseen soveltuvan ympäristöystävällisen pakkauksen. Aaltopahvista valmistettu kalapakkaus on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa, ja kaupallinen ratkaisu syntyi kahdessa vuodessa, kuvailevat palkinnon vastaanottaneet Stora Enso Packaging Oy:n myynnin kehityspäällikkö Vesa Penttinen ja pakkaussuunnittelija Mika Tuhkunen.

Tuloksena on ympäristöystävällisyyden lisäksi tuottavuussinnovaatio: pakkaukset kuljetetaan kalapakkaamoihin litistettyinä, ja yksi pakkaus vie vain kymmenesosan styroksipakkauksen vaatimasta tilasta. Konseptiin kuuluu olennaisesti pakkausautomaatio, jonka avulla laatikot kootaan automaattisesti pakkaamojen tuotantolinjoilla. Innovaatiotyö vaati välillä todellista kekseliäisyyttä: Tuhkunen kertoo testanneensa materiaaleja omassa kotipihassaan säilyttämällä niissä lunta. Juuri Norjasta palanneen Penttisen mukaan kansainvälinen kiinnostus tuotetta kohtaan on merkittävä.

– On upeaa, kuinka erilaisia innovaatioita organisaatiot kehittävät. Aina ei tarvitse muuttaa maailmaa, vaan yhdenkin prosessin parantaminen voi muuttaa toimintaa oleellisesti. Suomessa syntyy huikeita innovaatioita, mutta organisaatioilla olisi edelleen varaa nostaa päätään. Slush on hyvä esimerkki siitä, miten rohkeasti ja ennakkoluulottomasti uusia ideoita kokeillaan ja viedään eteenpäin, kommentoi Laatukeskuksen toimitusjohtaja Tani Järvinen.

Quality Innovation Award on kansainvälinen innovaatiokilpailu, jonka tavoitteena on lisätä innovaatioiden tunnettuutta ja kannustaa kansainväliseen yhteistyöhön innovaatiotoiminnassa.

Suomalaisten voittajainnovaatioiden voimat mitataan kansainvälisessä kilpailussa Bilbaossa helmikuussa 2018.

Suomen Quality Innovation Award -voittajat sarjakohtaisesti:

Sarja Innovaatio Organisaatio
Potentiaaliset innovaatiot Siemenviljan desinfiointi ja itävyyden parantaminen sinisellä valolla LED TAILOR INNOVA7ION Oy /S1 Sähkö Oy
Vastuulliset innovaatiot EcoFishBox-kalapakkaus, joka säästää luontoa ja kustannuksia Stora Enso Packaging Oy
Julkisen sektorin innovaatiot Uusi kaupunginmuseo - lippulaivamuseon kokonaiskonseptin rakentaminen Helsingin kaupunginmuseo
Liiketoimintainnovaatiot,suuret yritykset Jumbo DD422iE - maanalaisiin kaivoksiin kehitetty sähkökäyttöinen porauslaite Sandvik Mining and Construction Oy
Liiketoimintainnovaatiot,pk-yritykset Asfalttipelletti AmoPepper -kierrätysasfaltissa oleva bitumi erotellaan kiviaineksista uusiokäyttöön Amomatic Oy
Liiketoimintainnovaatiot,mikroyritykset PiTKO - Itsedesinfioituva taikinan nostatusjärjestelmä ilman ulkoista lämmönlähdettä LED TAILOR INNOVA7ION /S1 Sähkö Oy

Lyhyet kuvaukset voittajista tiedotteen lopussa.

Lisäksi kunniamaininnan saivat seuraavat innovaatiot:

Rajaliikenteen sujuvoittaminen / Imatran kaupunkikonsernin DigiLab-ryhmä

KYKY-toiminta, koulujen ja yritysten kiihdytetty yhteiskehittäminen / Espoon kaupunki

Kelan chattirobotti / Kansaneläkelaitos

Uudenlainen vesivuotohälytin WATECTOR / NWD Technologies Oy

M-Files Älykerros / M-Files Oy

Tuomaristo:

Hannele Pohjola, Elinkeinoelämän keskusliiton entinen innovaatiojohtaja

Jussi Manninen, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Jorma Lehtonen, Patentti-ja rekisterihallitus

Minna Ala-Könni, TEKES

Kari Ekholm, Deloitte

Päivi Sutinen, Espoon kaupunki

Kaija Pehu-Lehtonen, Metsä Fibre

Jouni Koski, Laurea-ammattikorkeakoulu

Juhani Saure, Suomen Laatuyhdistys ry

Tani Järvinen, toimitusjohtaja, Laatukeskus, tani.jarvinen@laatukeskus.fi

Quality Innovation Award - Suomen kansallisen kilpailun voittajat 2017

Siemenviljan desinfiointi ja itävyyden parantaminen sinisellä valolla, LED TAILOR INNOVA7ION OY

Siemenviljaa käsitellään korkean intensiteetin sinisellä valolla desinfiointilinjassa, jolloin pystytään parantamaan siemenen itävyyttä ja vähentämään taudinaiheuttajien määrää.

EcoFishBox-kalapakkaus, Stora Enso Packaging Oy

EcoFishBox-kalapakkaus säästää luontoa ja kustannuksia. Altopahvipakkaukset ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto kalateollisuudessa laajasti käytetyille styroksi- eli EPS-(extended polystyrene) pakkauksille.

Uusi kaupunginmuseo – lippulaivamuseon kokonaiskonseptin rakentaminen, Helsingin kaupunginmuseo

Uusiin toimitiloihin muuttamisen lisäksi syntyi tarve uudistaa museotyö osallistamalla kaupunkilaisia toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Asiakasymmärrystä parannettiin erilaisin keinoin palvelumuotoilun avulla. Lisäksi uudistettiin museon brändi ja museon identiteetti helposti lähestyttäväksi, tunteita herättäväksi ja erilaiseksi.  Perinteistä museokuvaa muutettiin ja museosta kehitettiin vahva vetovoimakohde kaikenikäisille vierailijoille.

PiTKO – itsedesinfioituva taikinan nostatusjärjestelmä ilman ulkoista lämmönlähdettä

Taikinan nostatus- ja desinfiointijärjestelmä antimikrobisella, erittäin tarkan aallonpituuden sinisellä (UV) valolla, joka mahdollistaa toiminnan ilman ulkoista lämmönlähdettä ja vesihöyryä. Sinisen valon huomattiin nostattavan taikina nopeammin ja tasaisemmin kuin perinteiset menetelmät, mikä tuo säästöjä niin materiaalien kuin energiankin suhteen. Menetelmä on alallaan ainutlaatuinen ja ajankohtainen. Innovaation kehitystyön tuomaa tietoa ja löydöksiä on mahdollista soveltaa monella alalla tulevaisuudessa.

AmoPepper, Amomatic Oy

Uusi kierrätysasfaltin käsittelytapa, jossa kierrätysasfaltissa oleva bitumi erotellaan kiviaineksista uusiokäyttöön. Nykyaikaisten asfaltille asetettujen laatuvaatimusten saavuttaminen perinteisillä tavoilla oli haasteellista, joten ratkaisuksi kehiteltiin uudenlaiset menetelmät ja tuotantolaitos.

Emission free underground drilling jumbo, Sandvik Mining and Construction Oy

Kyseessä on maanalaisiin kaivoksiin suunniteltu porauslaite, jossa perinteinen polttomoottori on korvattu sähkökäytöllä. Laite hyödyntää uudella tavalla kaivoksissa jo olevaa infrastruktuuria ja mahdollistaa myös sähköverkosta riippumattoman toiminnan. Tällä tekniikalla on eliminoitu perinteisestä polttomoottoriratkaisusta syntyvät pakokaasupäästöt, joka on merkittävä etu maanalaisissa kaivosympäristöissä.