WSP mukana uuden 4300 asukkaan kaupunginosan suunnittelussa Tampereella

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP on tuottanut Tampereen kaupungille yleissuunnitelman uuden kaupunginosan rakentamiseksi. Yleissuunnitteluun kuului olennaisena osana rakentamisen laatutason määrittely.

Rakentaminen käynnistyy pian Näsijärven rantaan valmistuvalle Niemenrannan alueelle, minne muuttaa 4300 asukasta kerros- ja pientaloihin. Alue rakennetaan M-realin omistamalle entiselle teollisuustoimintojen alueelle. Alueen päätoteuttaja on YIT.

Tuotetun yleissuunnitelman lisäksi WSP on laatinut aloitusalueen asemakaavan, viereisen Lentävänniemen keskuksen rantakortteleiden ja pienvenesataman suunnitelman sekä alueelle johtavan Lielahdenkadun yleissuunnitelman uusine liittymineen. Katusuunnittelua on jo tehty ja puistosuunnittelu on käynnistymässä.

”Niemenranta edustaa kestävän kehityksen kaupunkirakentamista: se sijaitsee vain 5 kilometrin päässä Tampereen keskustasta, hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärellä ja alle kilometrin päässä lähipalveluista. Kevyen liikenteen verkosto on suunniteltu erityisellä huolella ja jokaisesta valmistuvasta talosta on lähimmälle joukkoliikennepysäkille matkaa korkeintaan 300 metriä”, Niemenrannan yleissuunnitteluvaiheen projektin vetäjä, arkkitehti Terhi Tikkanen-Lindström WSP:ltä kertoo.

Tikkanen-Lindström korostaa, että suurella osalla alueen asunnoista on järvinäköala ja/tai korttelikohtaiset maanalaiset pysäköintilaitokset.

Alueen läpi kulkee jatkossa joukkoliikennekäytävä. Suomen oloissa vielä epätyypillinen joukkoliikennekäytävä on mitoitettu tulevaisuuden tarpeisiin ja toimii pikaraitiotienäkin. Läpiajo muilta moottoriajoneuvoilta on kielletty. Tämä takaa turvallisen liikkumisen ja rauhallisuuden.

Niemenranta yksi merkittävimmistä aluerakentamiskohteista Tampereella

”Niemenranta on yksi Tampereen merkittävimmistä aluerakentamiskohteista. Suunnitteluun osallistui WSP:n asemakaava- ja maisema-arkkitehdit sekä liikenne- ja infrasuunnittelijat. Mukana ovat olleet myös pilaantuneiden maiden, ympäristömelun ja hulevesien asiantuntijamme”, Terhi Tikkanen-Lindström sanoo.

Suunnittelualueella sijaitsee muinaismuistolailla suojeltu kylänpaikka. Tämä alue rauhoitetaan rakentamiselta. Muinaiskylän aluerajaus tarkentui arkeologisten tutkimusten myötä yleissuunnittelun aikana, mikä toi lisähaastetta WSP:n työhön.

Tikkanen-Lindströmin mukaan WSP:n monialaosaamisen käyttö on ollut Tampereen kaupungille aikaa säästävä ja kustannustehokas tapaa tilata alueen kokonaissuunnittelua.

WSP on toteuttanut Tampereella puolentoista vuoden aikana myös kaksi muuta kaupunkisuunnittelun hanketta, Kaukajärvellä ja Lentävänniemessä. Lisäksi WSP laatii keskustaan Keskusareena-hankkeen asemakaavaa selvityksineen.

asemakaavoitus Petri Saarikoski, WSP, puh. 0207 864 427, petri.saarikoski@wspgroup.fi

liikennesuunnittelu Jari Laaksonen, WSP, puh. 0207 864 317,  jari.laaksonen@wspgroup.fi

maisemasuunnittelu Mirjam Larinkari, WSP, puh. 0207 864 402, mirjam.larinkari@wspgroup.fi

toimialajohtaja Terhi Tikkanen-Lindström, WSP, puh. 0207 864 420, terhi.tikkanen-lindstrom@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita suomalaisille ja kansainvälisille rakennus-, yhdyskunta-, liikenne-, ympäristö-, energia- ja teollisuustoimialojen asiakkaille.  Yrityksessä työskentelee noin 360 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Järvenpäässä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Kestävä yhdyskuntasuunnittelu, liikennesuunnittelu ja talonrakennus-suunnittelu ovat WSP:n ydinosaamista. Viennin osuus liiketoiminnasta on noin viidennes.

WSP Finlandin viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo, Viikin matalaenergiatalo, Oulun postikeskus, Tampereen Niemenrannan alue, Ruskeasannan Sorttiasema, Turun Myllysilta, Helsingin Hakamäentie sekä useimmat pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet. Yritys on myös tehnyt selvityksen tuulivoimaliiketoiminnasta Perämerenkaaren alueella sekä vastannut Oulunsalo−Hailuoto-tuulipuiston YVA-hankkeesta.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.

WSP