WSP on Vuoden 2011 kansainvälinen konsulttitoimisto

WSP on saanut International Consultant of the Year –palkinnon Iso-Britanniassa. Perusteluissa arvostettiin kansainvälisen osaamisen hyödyntämistä eri maiden suunnitteluprojekteissa. Menestys perustuu maayhtiöiden tiiviiseen yhteistyöhön, sanoo WSP Finlandin toimitusjohtaja Matti Mannonen.

Palkinnon perusteluissa huomioitiin WSP:n vahva jalansija Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Afrikassa, Lähi-Idässä, Kaukoidässä ja Australiassa. Yhtiö suunnittelee parhaillaan lukuisia huomattavia kohteita, kuten Berliinin uutta lentoasemaa, Länsi-Euroopan korkeinta rakennusta Shardia Lontoossa, New Yorkin World Trade Centerin uudisrakennuksia tai Abu Dhabin kansallismuseoa.

Pohjoismaissa WSP on erittäin vahva raideliikenteen suunnittelijana, ja se on tuonut konsernille merkittäviä tilauksia muun muassa konsernin kotikaupungissa Lontoossa, kerrottiin myös palkinnon perusteluissa. Palkinnon myöntää Iso-Britannian insinööritoimistojen liitto ACE ja New Civil Engineering -lehti.

”Menestyksen avain on se, että WSP:n maayhtiöt tekevät jatkuvaa yhteistyötä. Pystymme tarjoamaan parasta osaamista sinne missä kysyntää on. Maantieteellinen peittomme on niin laaja, että voimme vastata eri markkinoilla avautuviin mahdollisuuksiin tehokkaasti”, Matti Mannonen kertoo.

WSP Finlandin työstä viidennes menee vientiin. Suomalaiset suunnittelijat ovat viime aikoina olleet mukana mm. siltaprojekteissa Vietnamissa, Intiassa ja Yhdysvalloissa, voimalaitoskohteissa Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa, vesihuollon suunnittelussa Vietnamissa, rakennesuunnittelussa ja kaivossuunnittelussa Ruotsissa sekä liikennejärjestelmäsuunnittelussa Azerbaidjanin Bakussa.

”Olemme ylpeitä tästä palkinnosta. Se on tunnustus todellisesta asiakkaita hyödyttävästä kansainvälisyydestä”, Matti Mannonen jatkaa. ”Myös Suomessa voimme tarjota asiakkaillemme vahvaa suomalaisen ja kansainvälisen osaamisen yhdistelmää suurimmissa ja vaativimmissa hankkeissa”.

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

varatoimitusjohtaja Kirsi Hautala, WSP Finland, puh. 020 786 4772, kirsi.hautala@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita suomalaisille ja kansainvälisille rakennus-, yhdyskunta-, liikenne-, ympäristö-, energia- ja teollisuustoimialojen asiakkaille.  Yrityksessä työskentelee noin 360 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Järvenpäässä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Kestävä yhdyskuntasuunnittelu, liikennesuunnittelu ja talonrakennus-suunnittelu ovat WSP:n ydinosaamista. Viennin osuus liiketoiminnasta on noin viidennes.

WSP Finlandin viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo, Viikin matalaenergiatalo, Oulun postikeskus, Tampereen Niemenrannan alue, Ruskeasannan Sorttiasema, Turun Myllysilta, Helsingin Hakamäentie sekä useimmat pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet. Yritys on myös tehnyt selvityksen tuulivoimaliiketoiminnasta Perämerenkaaren alueella sekä vastannut Oulunsalo−Hailuoto-tuulipuiston YVA-hankkeesta.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.