Uusi MAN TGE – Kevyempien kuljetustehtävien ammattilainen

• Tavaratila jopa 18,3 m3
• Moottorit teholuokissa 75–130 kW
• Kolme erilaista rakenneversiota
• Vans to go: erikoisalojen ajoneuvot suoraan tehtaalta

MAN esitteli syyskuussa hyötyajoneuvojen IAA-näyttelyssä Hannoverissa uuden TGE:n. MAN TGE -mallin myötä tämä perinteikäs müncheniläinen kuorma-autovalmistaja astuu ensimmäisen kerran kevyiden hyötyajoneuvojen klassiseen maailmaan 3,0–5,5 tonnin sallitulla kokonaispainolla. TGE on MANin ensimmäinen vastaus kevyempiin kuljetustehtäviin.

Alkaessaan tarjota 3,0–44 tonnisia ajoneuvoja MANista tulee Full-Range-palveluntarjoaja. MAN tarjoaa nyt jokaiseen kuljetustehtävään sopivan ratkaisun. Uuden TGE:n myötä MAN siirtää totutun asiakasorientoituneen kuorma-autoliiketoiminnan hyötyautojen kokoluokkaan.

Paljon tilaa ja helppoa lastausta

Pakettiautojen ja Kombi-mallien ohella alustat Single- tai Double Cab -ohjaamoilla lisäävät valikoimaa. Uuteen MAN TGE:hen on valittavana kaksi akseliväliä, kolme kattokorkeutta ja kolme ajoneuvopituutta. Pakettiautot ovat saatavilla pituuksilla 5 983 ja 6 833 mm sekä suurella peränylityksellä 7 388 mm. Ajoneuvokorkeudet ovat 2 340, 2 575 ja 2 800 millimetriä. Tavaratilan enimmäistilavuus on 18,3 m3. MAN TGE -valikoima alkaa 3,0 tonnin sallitusta kokonaispainosta ja ylärajana on 5,5 tonnia. Lisäksi suurin sallittu perävaunumassa on 3,5 tonnia. Vakiovarusteena on mm. led-valoilla kirkkaasti valaistu tavaratila, joka helpottaa lastausta.

Monipuolinen ja taloudellinen

Sallitusta kokonaispainosta riippuen valittavissa ovat etu- ja takaveto sekä neliveto. Vaihteistoksi voidaan valita 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto. MAN TGE:n myötä siirrytään aivan uuteen dieselmoottoreiden sukupolveen. Moottori esiteltiin yli vuosi sitten maailmanlaajuisesti tunnetussa ja menestyneessä Volkswagen Transporter -mallissa, ja edustaa siten pitkäikäisyyttä ja luotettavuutta. Lisäksi nelisylinterinen moottori on kehitetty erityisesti hyötyajoneuvojen käytön koviin vaatimuksiin. Taloudellisuus ja kestävyys ovat siten etusijalla. MAN TGE:n 2,0 TDI moottorit on saatavilla teholuokissa 75 kW (102 hv), 90 kW (122 hv), 103 kW (140 hv) ja 130 kW (177 hv). Erinomaisesta suunnittelusta kertoo myös MAN TGE:n ilmanvastus, joka on vain 0,33.

Mukavuutta ja käytettävyyttä

Ohjauspyörän takana hyötyajoneuvosta tulee oleskelualue-TGE. Lukuisat harkitut tavaralokerot tukevat kuljettajaa päivittäisessä työssä. Kuljettajan ja matkustajien istuimet täyttävät kaikki toiveet, ja niitä on saatavilla neljänä mallina, joiden pehmusteet ja muotoilu vakuuttavat tarjoamallaan mukavuudella pitkillä matkoilla ja sivutuella. Kulutusta kestävät ja laadukkaat istuinverhoilut kuorma-autojen mallisarjoista takaavat sisätilojen pitkäikäisyyden.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät takaavat turvallisuuden

TGE:n vakiona oleva EBA-hätäjarrutusavustin (Emergency Brake Assist) vaikuttaa olennaisesti liikenneturvallisuuteen. Etäisyysanturit mittavat etäisyyttä edessä olevaan ja auttavat lyhentämään pysähtymismatkaa. City-hätäjarrutoiminto jarruttaa lisäksi ajoneuvoa alhaisissa nopeuksissa automaattisesti tarvittaessa vaikka pysähdyksiin saakka ja vähentää siten onnettomuuksia, minimoiden siten myös käytöstäpoissaolon aikaa ja korjauskustannuksia.

Lisävarusteena tilattavissa oleva peruutusavustin tukee esimerkiksi lähdettäessä liikkeelle pysäköintiruudusta peruuttamalla. Lisäksi tarvittaessa voidaan aktivoida perävaunuavustin. Sähköinen ohjaustehostin tarjoaa turvalliset ajo-ominaisuudet kaikissa tilanteissa.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin takaa mukavuuden pidemmilläkin matkoilla. Tielläliikkujien turvallisuutta edistää myös väsymyksentunnistus ja monitörmäysjarru: viimeksi mainitun avulla voidaan estää jälkitörmäykset muihin ajoneuvoihin tai esteisiin.

"Vans to go" -myyntimoduuli

MANin luoma uusi myyntimoduuli ”Vans to go” sopii monenlaisiin ratkaisuihin. MAN tulee tarjoamaan erikoisalojen ajoneuvoja, joissa MANin testaamat ulkopuolisten toimittajien lisävarusteet ovat valmiina suoraan ostettaviksi. Näin toimimalla varmistetaan, että ajoneuvo on mahdollisimman valmis työtehtäväänsä vaatien vain vähän tai ei ollenkaan muutostöitä tai jälkivarustelua ennen luovutusta asiakkaan käyttöön.

Huolto ja "Digital Van Solutions" -ratkaisut

Uusi mallisarja hyödyntää myös ammattitaitoista MAN-huoltoa. Huolto on tunnettu muun muassa nopeasta avusta hätätilanteissa ja pitkistä aukioloajoistaan. Luonnollisesti painopisteenä ovat täydellisen ajoneuvon huolto sekä joustavat huolto- ja korjaussopimukset. MAN tarjoaa myös neuvontaa ja ajoneuvon aukoton tuntemus on tärkeä osa MANin palvelutarjontaa.

Uudenlainen ainutlaatuinen ajoneuvokaluston hallintaratkaisu "Digital Van Solutions" tarjoaa tulevaisuudessa tarpeelliset tiedot käyttöön erilaisissa digitaalisissa palveluissa. Nämä lisäarvoa tuovat palvelut tehdasasennuksena tai jälkivarusteluna ilmoittavat esimerkiksi huoltotilasta tai kaluston käytettävyydestä. Näin asiakas tietää missä ja milloin ajoneuvo on ja missä tilassa.

Uuden MAN TGE:n tuotanto ja myynti käynnistyvät Keski-Euroopassa kesällä 2017. Tuotanto laajenee täyteen mallistoon syksyllä 2017. Suomeen MAN TGE saapuu vuodenvaihteessa 2017-2018. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Lisätietoja: Olli Ronkainen, MAN-osaston johtaja, 040 549 8969,  olli.ronkainen@manfinland.fi