• Martela Oyj/

Ankkuri, keräilijä, navigoija ja yhdistelijä – TUKEEKO TYÖYMPÄRISTÖSI SINUN TYÖNTEKIJÄTYYPPIÄSI?

Ahdistavako hälisevät työkaverit vai nautitko jatkuvasta vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa? Kirjaudutko yrityksen verkkoon useimmiten mobiililaitteella vai onko työpisteesi turvallinen kotisatama hääkuvineen? Parhaissa työpaikoissa työympäristö tukee työntekijän erilaisuutta ja tämän tehtäviä. Martelan verkkotestissä voi helposti selvittää oman työntekijätyyppinsä.

Kaikki toimistotyöntekijät eivät suinkaan ole samanlaisia, mutta usein toimistoympäristöt lähtevät siitä, että näin olisi. Parhaassa tapauksessa nykyaikaisen monitilatoimiston suunnittelu aloitetaan kartoittamalla tilan käyttäjien erilaiset aktiviteetit. Jos kulkee paljon kentällä, on työntekijätyypiltään joko keräilijä tai navigoija. Jos taas pääasiassa pysyttelee oman työpisteen lähellä tai toimistossa, voi olla ankkuri tai yhdistelijä. Martela on julkaissut verkkosivullaan testin, jonka avulla voi saada vihiä omasta työntekijätyypistä.

Testi löytyy osoitteesta http://www.martela.fi/tyontekijatyypit.

”Olimme pari vuotta sitten mukana Työterveyslaitoksen TOTI-hankkeessa, jonka tavoitteena oli saada tutkittua tietoa optimaalisten toimistotilojen suunnittelun tueksi. Hankkeen tutkijat tarkastelivat toimistojen oloja ja esimerkiksi niiden akustiikkaa, lämpöoloja, yksityisyyttä, sisustusta, työtehtävien vaatimuksia ja organisaation tehtäviä”, sanoo Martelan markkinointi- ja vastuullisuuspäällikkö Minna Andersson. Työntekijätyyppi-testi pohjautuu tämän hankkeen löydöksiin.

Anderssonin mukaan tilasuunnittelijat eivät voi enää ummistaa silmiään siltä, että ihmiset ovat erilaisia ja tekevät erilaisia töitä. ”Toimitilan suunnittelu on lähdettävä aina käyttäjien tavoitteista: millaista työtä organisaatiossa tehdään, mihin organisaatio on menossa, millaisen työympäristön tai ”alustan” organisaatio tarvitsee, jotta työt sujuvat vuorovaikutusta hyvin tukien ja tehokkaasti.”

Työtä tehdään usein virtuaalisesti verkossa, mikä asettaa vaatimuksia tilasuunnittelulle, tietotekniikalle ja käyttäjien osaamiselle. Liikkuva työntekijä tarvitsee pääsyn organisaation järjestelmiin yhtä lailla kuin toimistossa istuvat. Tärkeää on pitää myös henkilökunta eli tilan käyttäjät mukana suunnittelussa, perustella muutoksen tarve ja tavoitteet. ”Ei ole sattumaa, että tyytyväisyys ja tuottavuus kulkevat käsikädessä”, Andersson muistuttaa.

Neljä erilaista työntekijätyyppiä

1. Toimistolla työskentelevä "ankkuri" istuu työpöytänsä ääressä päivittäin ja on tärkeä tiedonkulun linkki. Tarvitsee ergonomisen ja rauhallisen työpisteen (esim. talousasioita hoitava).
  2. "Yhdistelijä" viettää puolet työajastaan neuvottelutiloissa tai kollegoiden työpisteen äärellä. Tarvitsee tilan, joka tukee yhteistyötä, ideointia, suunnittelua ja vuorovaikutusta, mm. seinä- ja fläppitaulut tärkeitä työvälineitä sekä virtuaaliyhteydet (esim. tuotekehityspäällikkö).
  3. "Keräilijä" hoitaa organisaation ulkopuolisia suhteita. Hän työskentelee puolet ajastaan muualla kuin oman organisaationsa tiloissa tapaamassa organisaation ulkopuolisia henkilöitä. Vaikka mobiiliyhteydet ovat elinehto keräilijän sujuvalle työlle, on toimisto kuitenkin "keräilijän" työviikon kiintopiste. Hän tarvitsee paikan, jossa voi keskittyä. Keräilijä tuo kentältä arvokasta tietoa organisaatioon. Jos hyvää työtilaa ei toimistolta löydy, saattaa keräilijä tehdä keskittymistä vaativat työt kotonaan ja arvokas tieto jää siirtymättä (esim. aluepäällikkö, myyntineuvottelija).
  4. "Navigoija" vaikuttaa verkostoissa ja on usein organisaation avainhenkilöitä. Hänen pitää voida pystyttää työpiste minne tahansa. Hän käy toimistolla harvemmin esimerkiksi kokouksissa. Hän tarvitsee toimistolla paikan, jossa tietokone toimii ja jossa tuntee itsensä tervetulleeksi, osaksi työyhteisöä (esim. konsultti, vientimyyjä).

Lisätietoja mm. työtekijätyypeistä Martelan Inspring Office –videolta: https://www.youtube.com/watch?v=xMdPxJKB7Bo&feature=youtu.be

Minna Andersson
Markkinointi- ja vastuullisuuspäällikkö, Martela Oyj

minna.andersson@martela.fi

Leena Puttaa-Sollo
Brand and Communication Manager, Martela Oyj
leena.puttaa-sollo@martela.fi
puh. 040 849 5480

Martela Oyj on ergonomisten ja innovatiivisten kalusteiden talo ja tilamuutoksia toteuttava palveluyhtiö. Martelan tuotteet ja palvelut parantavat tilojen toimivuutta ja viihtyvyyttä työympäristöjen lisäksi muun muassa oppimisympäristöissä sekä hoivakodeissa. Martela on 68-vuotias perheyritys ja markkinajohtaja Suomessa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:n Pohjoismaisessa pörssissä. Vuonna 2013 Pohjoismaissa, Puolassa ja Venäjällä Martelan palveluksessa oli 770 henkilöä ja konsernin liikevaihto oli 132,3 milj. euroa. Martela toimii vastuullisesti liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla.

Lainaukset

Minna Andersson