Kuru-tuolille Fennia Prize 2012 -kunniamaininta

Martela on saanut kunniamaininnan kansainvälisessä Fennia Prize 2012 -kilpailussa Antti Kotilaisen suunnittelemalla Kuru tuolilla.

Fennia Prize -muotoilukilpailu "tarjoaa yrityksille mahdollisuuden erottautua innovatiivisella ja vastuulli­sella muotoilulla, jolla on taloudellista merkitystä", ja palkinnot myönnetään yrityksille, joissa muotoilu ymmärretään strategiseksi menestystekijäksi. Arviointi­kriteereinä ovat käytettävyys, vastuu ja liiketoiminta.

Kuru syntyi selvään tarpeeseen, sillä Martelan tuotevalikoimasta puuttui tehokkaasti pinottava ja helposti rivikytkettävä yleistuoli. Haasteeseen tarttui muotoilija Antti Kotilainen. Martelan tarpeet ja Antin ajatukset istuivat hyvin yhteen, ja Kuru-tuolin idea alkoi hahmottua. Antille syntyi varsin nopeasti selkeä mielikuva uudesta tuolista. Projektin suurimpia haasteita olikin Antin mukaan pitää se kirkkaana silloinkin, kun keskusteltiin tuolin tuotannosta, teknisistä yksityiskohdista ja taloudellisista näkökulmista.

"Vaikka muotoilu onkin aina vuoropuhelua suunnittelijan ja valmistajan välillä, omien ajatusten täytyy pysyä kasassa ja alkuperäisen mielikuvan selkeänä mielessä. Minulle Kurun suunnittelu lähti arkkitehtuurista, ja mietin koko ajan, miltä tuoli näyttää oikeassa ympäristössään ja miten se palvelee käyttäjiään. Tavaroiden pitää toimia käytännössä eikä vain näyttää hyvältä näyttelyissä", Antti sanoo.

Muotoilun suurimpia haasteita onkin löytää tasapaino muodon ja toimivuuden välillä, ja Kuru-tuolissa Antti halusi yhdistää ne molemmat. Lopputulos on erittäin onnistunut. Kurun ergonomia on erinomainen, ja istuinkupin muoto mahdollistaa sekä passiivisen että aktiivisen istumisen. Istuinsyvyys on riittävän pitkä ja istuinosan alaspäin taittuva etuosa tukee muttei paina istujaa. Tuolin jalat seisovat tukevasti lattialla - tai kuten suunnittelija itse sanoo 'tuote ei leiju vaan maa imee sitä puoleensa'. Selkänojien aaltoilevat linjat muodostavat tunturimaisen maiseman, josta tuoli on saanut Kuru-nimensäkin.

Kurun hienous piilee ennen kaikkea sen yksityiskohdissa. Martelan muotoilujohtaja Petteri Kolinen kuvaakin yhdeksi Antin tärkeimmäksi vahvuudeksi hänen täydellistä kykyään keskittyä detaljeihin. Myös Antti itse korostaa niiden merkitystä. Ne sitovat kaiken yhteen ja koko tuote on oikeastaan yksityiskohtiensa summa.

Kurussa se näkyy niin keveissä muodossa kuin käytetyssä tekniikassakin. Istuimen alla olevalla valukappaleella on monta tehtävää. Se yhdistää jalat ja istuinosan, tekee tuolista tehokkaasti pinottavan ja kestävän ja siihen voidaan integroida myös nopeakäyttöinen rivikytkentähela. Materiaaleista 80 % on kierrätettyä. Kurun ympäristöystävällisyyttä parantaa myös viimeistelyssä käytetty kolmiarvoinen kromi. Kun Kurun elinkaari jossakin vaiheessa päättyy, se voidaan helposti purkaa kierrätyskelpoisiin osiin. Aivan heti siihen ei taatusti ole tarvetta, kiitos ajattoman tyylikkyyden ja laadukkaan rakenteen.

Fennia Prize on yrityksille suunnattu kansainvälinen muotoilukilpailu, jonka tavoitteena on tukea korkeatasoisten tuotteiden ja palveluiden tuottamista ja edistää teollisuuden kilpailukykyä ja kansainvälistymistä. Kilpailun järjestävät Design Forum Finland ja Fennia. Palkinnot luovutetaan yrityksille tunnustuksena muotoilun kokonaisvaltaisesta ja innovatiivisesta käyttämisestä tuotteiden, palveluiden ja liiketoimintakonseptien suunnittelemisessa ja toteuttamisessa, tuotekehityksessä, valmistuksessa ja yrityskuvassa. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Ennen vuotta 2003 palkinto oli nimeltään Pro Finnish Design.

YHTEYSTIEDOT:
Kari Leino, Product Manager, Martela Oyj, Takkatie 1, 00371 Helsinki
gsm +358 (0)500 933 922, e-mail: kari.leino@martela.fi

Leena Puttaa-Sollo, Brand and Communication Manager, Martela Oyj, Takkatie 1, 00371 Helsinki
gsm +358 (0)40 84 95 480, e-mail: leena.puttaa-sollo@martela.fi

Martela Oyj on ergonomisten ja innovatiivisten kalusteiden designtalo ja tilamuutoksia toteuttava palveluyhtiö. Martelan tuotteet ja palvelut parantavat tilojen toimivuutta ja viihtyvyyttä työympäristöjen lisäksi muun muassa oppimisympäristöissä, hotelleissa sekä hoivakodeissa. Martela on 67-vuotias perheyritys ja markkinajohtaja Suomessa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:n Pohjoismaisessa pörssissä. Vuonna 2011 Pohjoismaissa, Puolassa ja Venäjällä Martelan palveluksessa oli 637 henkilöä ja konsernin liikevaihto oli 130,7 milj. euroa. Martela toimii vastuullisesti liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla. www.martela.fi