Martelan Plus+ -sarja: Hurmaava kalustemallisto ikääntyneille

Kalusteiden muotoilu merkitsee vanhuusiässä enemmän kuin ennen. Plus+ -kalusteiden yksityiskohdat huomioivat vanhuusiän sekä liikuntarajoitteen asettamat vaatimukset. Kun liikkuessa tarvitsee tukea, tuolista ylösnouseminen on vaikeaa ja samassa asennossa kuluu pidempi tovi, oikeanlaiset kalusteet helpottavat omatoimisuutta. Myös turvallisuudentunne on tärkeää. Kestäviksi ja tukeviksi suunnitellut kalusteet lisäävät hyvinvointia ja arjen sujuvuutta.

Muotoilija Jukka Setälä suunnitteli Plus+ -kalusteet design for all -periaatteella, jotta ne sopivat mitoituksensa puolesta kaikille. Malliston muotokieli kuitenkin poikkeaa perinteisistä hoivakalusteista. Sarja on Martelan laajin hoivakalustemallisto, jolla voi luoda yhtenäisen sisustuksen oleskelu- ja ruokailutiloihin.

"Kun aloin suunnitella Martelan Plus+ -sarjaa, asetin itselleni kaksi tavoitetta. Kalusteiden piti tietenkin olla mukavia ja turvallisia käyttää, mutta halusin niiden olevan myös tyylikkäitä ja sopusuhtaisia. Huoliteltu ja tyylikäs ulkoasu osoittaa kunnioitusta käyttäjiä kohtaan. Fyysisen toimintakyvyn heikkeneminen ei tarkoita, että ihminen lakkaisi arvostamasta kauneutta", muotoilija Jukka Setälä sanoo.

Kahdeksan, varioitavan kalusteen mallisto

Plus+ -kalusteperheeseen kuuluu käsinojallinen puutuoli, nojatuoli matalalla selkänojalla sekä korkealla selkänojalla, kahden- tai kolmenistuttavat sohvat, keinutuoli, kaksi sohvapöytää sekä ruokapöytä. Yhtenäistä ilmettä kalusteille tuovat pyöreiksi sorvatut jalat ja linjakkuus.

Plus+ -puutuoli on huolitellun tyylikäs ja erittäin kestävärakenteinen. Se täyttää hoivakalusteiden korkeat testivaatimukset. Puutuolin viimeistellyt liitokset ja harkitut linjat ovat ilo silmälle. Miellyttävän istuma-asennon tarjoava, tyylikäs puutuoli sopiikin useisiin käyttökohteisiin. Plus+ -mallistossa se toimii yleistuolina sekä ruokailuryhmän tuolina.

Puutuolin materiaalina on koivu tai tammi. Värivaihtoehdoiksi saatavina ovat myös vakiopetsit musta ja valkoinen. Puutuolin saa verhoilemattomana tai istuin verhoiltuna, selkänoja sekä istuin verhoiltuina tai kosteussuojatulla istuinverhoilulla.

Plus+ -tuolien istuimien, selkänojien ja käsitukien mitat ja suhteet on hiottu tukemaan hyvää, rentoa istuma-asentoa. Sarjan tuoleihin on helppo istuutua, ja niistä pääsee omin voimin ylös. Ristiselän tuki ja istuinkulma on optimaalinen.

Plus+ -nojatuolien ja sohvien käsinojat ovat sopivalla korkeudella tukemassa istuutumista ja nousemista. Käsinojien kaareutuvat kulmat mahdollistavat tukevan otteen. Istuimen alla on tilaa jaloille, jotta jalat saa tukevaan asentoon ja tuolista voi ponnistaa ylös. Napakat pehmusteet tukevat istujaa. Nojatuoli ei ole liian väljä, vaan viihtyisän ja turvallisen tuntuinen.

Plus+ -nojatuolien ja sohvien käsinojiksi voi valita puiset tai pehmustetut käsinojat. Korkeaselkäiseen nojatuoliin kuuluu päätä tukeva niskatyyny. Tuolien helppohoitoisuutta lisäävät lisävarusteina saatavat käsinojasuojat sekä istuimen kosteussuoja.

Plus+ -keinutuoli tekee staattisesta istumisesta aktiivista. Pieni keinuliike saa lihakset työskentelemään, mikä parantaa verenkiertoa. Plus+ -keinutuoli on turvallinen ja vakaa. Matalaan, pehmustettuun keinutuoliin kuuluvat puiset, kaarevat käsinojat.

Plus+ -pöytämallistossa on kaksi sohvapöytää sekä ruokapöytä. Sohvapöytä on joko pyöreä (d=60 cm) tai suorakulmainen (120x60 cm). Ruokapöydän vakiomitat ovat 150x90 cm. Pöytien jalat eivät ulotu pöydän reunan ulkopuolelle, joten kompastumisen vaaraa ei ole. Pöydät ovat tukevia mutta näyttävät siroilta.

Jalusta: koivu tai tammi
Kansi: koivu, tammi, laminaatit

Martela Oyj
Simo Suuraho, tuotepäällikkö