Nyt on yritysmuuttojen sesonkiaika: “Yrityksen muutto ei saa olla vain kustannus"

Joulukuu on yritysmuuttojen sesonkiaikaa, sillä monet yritykset ajoittavan muuttonsa vuodenvaihteeseen. Kaikilla on kokemusta muuttamisesta, ahtaista porraskäytävistä, raskaasta sohvasta ja muuttopizzoista. Yritysmuutto on kuitenkin monella tapaa eri asia. Kokosimme yhteen asiat, jotka jokaisen yritysmuuttoa suunnittelevan tulisi tietää.

1. Onnistunut muutto ei keskeytä yrityksen toimintaa

”Onnistuneessa muutossa yrityksen toiminta ei saa häiriintyä. Tämän vuoksi muuton tulisi olla nopea, vaivaton ja mahdollisimman häiriötön. Tämä edellyttää suunnittelua ja
aikataulutusta”, Martelan palvelutuotantopäällikkö Jani Järvinen toteaa.

”Vielä 15 vuotta sitten monet yritykset hoitivat muuttonsa itse. Tarkoituksena oli säästää, mutta todellisuudessa yrityksen toiminta keskeytyi useaksi päiväksi”, Järvinen kertoo.

2. Muuttaminen herättää aina kysymyksiä

”Muuttaminen on aina muutos. Yritysten tulisi ymmärtää, että työntekijöiden joukossa on aina niitä, jotka eivät halua muuttaa. Yritysten tulee viestiä, miksi muutetaan ja mitä muutolla voitetaan. Hyvä tapa on avata intraan väylä kysymyksille”, kertoo Martelan asiakasvastaava Patrik Berg.

”Yksittäinen ihminen haluaa tietää, miten muutto vaikuttaa hänen työskentelyynsä, milloin työt loppuvat, milloin taas alkavat ja järjestetäänkö väliaikaisia työpisteitä. Tämä kaikki vaikuttaa motivaatioon”, Berg jatkaa.

3. Ongelmiin löytyy ratkaisu

”Monet asiakkaitamme askarruttavista kysymyksistä ovat muuton ammattilaisille melko itsestään selviä. Esimerkiksi tietoturva-asiat herättävät monesti kysymyksiä. Olennaista on, että kaikki huolet järjestyvät, kunhan ne tuodaan esille. En ole vielä törmännyt mahdottomaan muuttoon”, Berg kertoo.

4. Kierrätä vanhat kalusteet!

Lähes jokaisessa yritysmuutossa osa kalusteista ei siirry uuteen toimistoon.

”Muutossa kannattaa hyödyntää kiertotalouden periaatteet, jolloin kaikki materiaali uusiokäytetään joko raaka-aineena tai kunnostettuina kalusteina. Martelan asiakkaille tämä on helppoa, sillä kokonaispalvelumme tarjoaa kaiken suunnittelusta kierrätykseen ja ylläpitoon”, Järvinen kertoo.

”Myös yritykset kokevat ympäristöarvot entistä tärkeämmiksi, koska se parantaa yritysten imagoa”, Järvinen muistuttaa.

5. Muutto ei lopu uuteen osoitteeseen

Yritysmuutto ei lopu siihen, kun laatikot on kannettu eteiseen.

”Yritykset eivät pysähdy koskaan. Ihmiset, trendit ja tarpeet muuttuvat, vaikkei katuosoite vaihtuisikaan. Työympäristön muutoksesta tulee tulevaisuudessa aina vain arkipäiväisempää. Pienistä muutoksista on turha järkyttyä, päinvastoin ne yleensä parantavat huomattavasti työilmapiiriä. Yritysmuutto kannattaa nähdä jatkuvana olotilana”, Berg summaa.

Minna Andersson, Markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja, Martela Oyj
puhelin: 0400 878101  /  sähköposti: minna.andersson@martela.com
Martelan mediamateriaalit

Martela-konserni kuuluu alansa johtaviin yrityksiin Pohjoismaissa. Halu tarjota asiakkaille parhaita työympäristöjä on ohjannut toimintaamme jo seitsemänkymmenen vuoden ajan. Ergonomisten ja innovatiivisten kalusteratkaisujen lisäksi Martela suunnittelee ja tuottaa monipuolisesti työympäristöihin liittyviä palveluja. Parannamme työhyvinvointia samalla tilojen käyttöä tehostaen työympäristöjen lisäksi oppimisympäristöissä sekä hoivakohteissa.