Testilaboratorio saanut akkreditoinnin

Martela Oyj:n tutkimus ja tuotekehityslaboratoriolle on myönnetty virallinen akkreditointi. Projektista on vastannut laboratorioinsinööri Tero Karttunen.

Noin yli kaksi vuotta sitten Martela aloitti kehityshankkeen jonka tavoitteena oli saada tehtaan omalle testilaboratoriolle virallinen akkreditointi. Projekti sisälsi kaikki prosessit, jotka liittyvät huonekalujen testaukseen, kuten esimerkiksi laboratorion hallinto, testausvaiheet sekä laatu- ja laadunseuranta. Projektin päätyttyä keväällä 2014 Martela Oyj:n testilaboratoriolle myönnettiin virallisen akkreditointistandardin mukainen luokitus SFS-EN ISO / IEC 17025:2005.

Suurhanke saatiin päätökseen 4. huhtikuuta 2014, jolloin Finas (Finnish Accreditation Service) myönsi Martela Oyj:n tutkimuslaboratoriolle toimistokalusteita testaavana yrityksenä virallisen akkreditoinnin, Martelassa projektista on laboratorioinsinööri Tero Karttunen.

Kehitystyö tutkimuslaboratoriossa jatkuu sillä toiminnan taso halutaan pitää samalla tasolla kuin nyt sekä prosessien laatua pyritään parantamaan jatkuvasti. Finas auditoi laboratorion vuosittain. Myönnetty akkreditointi on voimassa kulloinkin neljä vuotta.

Tutkimuslaboratorion akkreditointi kuuluvat seuraavat standardit:
standardi (kuvaus)
EN527-1:2011, EN527-2:2002, EN527-3:2003, ISO21016:2007: (toimistopöydät)
EN14074:2004: (toimistopöydät ja -säilytyskalusteet)
EN14073-1:2004, EN14073-2:2004, EN14073-3:2004: (säilytyskalusteet)
EN15372:2008: (yleispöydät)
EN1730:2013: (pöydät)
EN1335-1:2000, EN1335-2:2009, EN1335-3:2009, EN1335-4:2009:(toimistopöydät)
EN16139:2013: (yleistuolit)
EN 1728:2013, EN1022:2006: (tuolit)
EN1023-1:1996, EN1023-2:2000, EN1023-3:2000: (tilanjakajat)
EN1729-1:2007, EN1729-2:2012: (oppilastuolit ja -pöydät)

Lisätietoa testilaboratorioiden akkredetoinnista: http://www.finas.fi/scope/T280/fi
Lisätietoa akkredetoinnista: http://www.finas.fi

Laboratorioinsinööri Tero Karttunen, puhelin 050 4073416, s-posti  tero.karttunen@martela.fi

Martela Oyj on ergonomisten ja innovatiivisten kalusteiden talo ja tilamuutoksia toteuttava palveluyhtiö. Martelan tuotteet ja palvelut parantavat tilojen toimivuutta ja viihtyvyyttä työympäristöjen lisäksi muun muassa oppimisympäristöissä sekä hoivakodeissa. Martela on 68-vuotias perheyritys ja markkinajohtaja Suomessa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX:n Pohjoismaisessa pörssissä. Vuonna 2013 Pohjoismaissa, Puolassa ja Venäjällä Martelan palveluksessa oli 770 henkilöä ja konsernin liikevaihto oli 132,3 milj. euroa. Martela toimii vastuullisesti liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla.