Mathildedalin Ruukinrannan kahvila- ja ravintolapalvelut laajenevat Salossa

Tammisaarelainen Kari Itäluoma ravintolayrittäjäksi Meri-Teijo Makasiineille

Lähestyvä kesä tuo Salon Mathildedaliin uusia yrittäjiä ja palveluja. Tammisaarelainen Kari Itäluoma palaa nuoruutensa maisemiin ravintolayrittäjäksi. Kesäkahvila Kyläkonttorin vetäjät puolestaan tulevat Osuuskunta Cromitasta, Jyväskylän ammattikorkeakoulun Yrittäjyyden huippuyksikkö Tiimiakatemiasta.

Meri-Teijo Makasiineilla jo viime kesänä Ruukin Avain –kesäteatteriesitysten aikaan palvellut, Ruukin Krouviksi nimetty ravintola saa tänä vuonna uuden yrittäjän. Tällä hetkellä Kari Itäluoma työskentelee Tammisaaressa ravintola BossaNovassa. Sitä ennen hän on toiminut keittiömestarina mm. Tammisaaren kaupunkihotellissa ja 1990-luvulla yrittäjänä Mathildedalin legendaarisessa Ravintola Plattapoffissa.

Työ on välillä kuljettanut miestä ympäri maata ja tehtävät ovat vaihdelleet atk-ohjelmistojen kehittämisestä golfin opettamiseen. Asettuminen Varsinais-Suomeen tuntuu nyt hyvältä ratkaisulta, varsinkin kun Itäluoman perheen nuorimmaisten mummola on lähistöllä, Salossa.

– Ympyrä sulkeutuu, on hauska palata tuttuihin maisemiin. Uutta hanketta voisi melkein sanoa perheyritykseksi, sillä myös veljeni on ravintolassa osakkaana ja restonomiksi opiskeleva vanhin tyttäreni tulee kesäksi tänne töihin, myhäilee Itäluoma tyytyväisenä.

Lähiruokaa ja reilua krouvitunnelmaa

Itäluoman tavoitteena on avata Ruukin Krouvi viikkoa ennen juhannusta ja pitää se avoinna elokuun lopulle sekä senkin jälkeen viikonloppuisin ja tilauksesta. A la Carte -listasta tulee reilu ja konstailematon. Ruukin Avaimen yleisölle on tarjolla oma teatterimenu ja ryhmille erilaisia, kohtuuhintaisia ateriavaihtoehtoja.

– Suosin suomalaista ja mielelläni ostan raaka-aineet, kuten kalan ja vihannekset lähiseudun tuottajilta. Ravintolamiljöö saa olla jykevä ja mutkaton valaistusta ja takorautasomisteita myöten, jotta se istuu ympäristöön ja entisen karkaisimorakennuksen historiaan, hän pohtii.

Nuoret yrittäjätytöt kesäkahvilassa

Viime kesänä vanhassa muuntajarakennuksessa kahvilatoimintaa pyörittäneen jyväskyläläisen tyttöjoukon kokoonpano on vähän muuttunut, mutta into on tallella. Tänä kesänä paikkaa emännöivät jo viime vuonna mukana ollut Henna ja ystävänsä Anniina. He aloittavat Kyläkonttorissa kahdestaan, mutta saavat juhannukselta seuraansa nuoren Petruksen, joka lupaa soitella akustista kitaraansa asiakkaiden iloksi. Muutakin ohjelmaa on tiedossa.

– Järjestämme tiistaisin tietovisailuillan alkaen kello 17, ja kahvila on auki silloin tilanteen mukaan hieman myöhempääkin. Kisaan voi osallistua yksin tai ryhmissä ja illan tietäjä palkitaan makoisasti, lupaa Henna Ikola.

Visailuja järjestetään joka tiistai lukuun ottamatta Ruukin Avaimen esityskautta 16.–25.7.
Kahvila Kyläkonttori on avoinna maanantaista sunnuntaihin klo 11–18, torstaisin klo 11–16.
Kahvila aukeaa lauantaina 29.5.

Lisätietoja:
Ravintoloitsija Kari Itäluoma, puh.0400 730 339, italuoma@gmail.com

Henna Ikola, henna@cromita.com

Meri-Teijo Makasiinit kulttuuriyhdistys
tiedottaja Tuula Sipilä, puh. 050 553 7102,  tuula.sipila@meriteijomakasiinit.fi