Osallistu nimikilpailuun - Matildan ruukkivalimon hahmo opastaa kävijöitä Ruukkipäivänä 8.7.

Mikä Valimon asukille nimeksi?

Mathildedalin Ruukinrannassa Salossa, vanhan valimon nurkissa asustaa outo hahmo: onko se tietäjä vai menninkäinen? Oppipoika vai kenties itse mestari? Kiltti se on ja tietää hauskoja tarinoita 1800-luvulta. Mutta mikä hahmolle sopisi nimeksi?

Mathildedalin kulttuuriyhdistys järjestää nimikilpailun: kerro meille mikä sopisi ruukin asukin nimeksi. Voit voittaa teatteriliput neljälle hengelle 8.7.2011 klo 19.00 esitettävään Ruukin Avain -kesäteatteriesitykseen.

Hahmo esittäytyy yleisölle Mathildedalissa, eteläisessä Salossa 8.7. 2011 pidettävänä Ruukkipäivänä. Samalla hahmo kertoo ruukin historiasta ja toimii Meri-Teijo Makasiinien vanhaan valimo- ja putlauslaitokseen rakennetun Teijon Tehtaat Vuosisatojen Saatossa -näyttelyn oppaana. Näyttelyssä on esillä vanhoja koneita ja laitteita, jotka on valmistettu Teijon alueen ruukkikylissä.

Ruukkipäivänä tapahtuma-alueella on myös runsaasti muuta ohjelmaa, kuten asiantuntijaluentoja ruukkihistoriasta, markkinat 1800-luvun henkeen sekä leikkejä ja kisailua, joissa voi testata ruukkitietouttaan.

Päivä toteutetaan osana Mathildedalin kylässä käynnissä olevaa KulttuuriValimo-hanketta, joka toimii elinvoimaisen maaseudun hyväksi ympäristön ehdoilla. Historiamatkailuun keskittyvä hanke saa rahoituksensa Ykkösakseli ry:n kautta EU:n Maaseuturahastosta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta.

Lähetä nimiehdotuksesi 31.5.2011 mennessä osoitteella kulttuurivalimo@gmail.com

Lisätietoja: projektipäällikkö Anu Gustafsson, puh. 044 330 0082
www.meriteijomakasiinit.fi

Avainsanat:

Yrityksestä

Meri-Teijo Makasiinit kulttuuriyhdistys ry on perustettu 2004 ja sen tarkoituksena on edistää kulttuuritoimintaa eteläisen Salon alueella ja koota eri kulttuurialan harrastajat yhteen. Se toimii yhteistyössä Salon alueen eri kulttuuri- ja taideyhdistysten kanssa. Kulttuuriyhdistys suunnittelee ja järjestää kesäkursseja, keskustelutilaisuuksia, taidenäyttelyitä, konsertteja, kyläjuhlia sekä muita kulttuuritilaisuuksia. Vuosittaisia tapahtumia ovat Kevään kutsu, Elojuhlat sadonkorjuutoreineen ja iltaohjelmineen, Joulumyyjäiset sekä Jouluun hiljentyminen aaton aattona. Kulttuuriyhdistys ry on myös mukana toteuttamassa kolmiosaista Ruukin Avain -kesäteatteriproduktiota vuosina 2008-2013. Vuosina 2010 ja 2011 on käynnissä kulttuurimatkailuun keskittyvä yleishyödyllinen KulttuuriValimo -hanke. Ruukkitehtailla on Mathildedalissa ja Teijossa valmistettuja koneita ja laitteita esittelevä näyttely Teijon Tehtaat Vuosisatojen Saatossa.