MaRa mukaan keskitettyyn – hallituksen päätökset luovat työttömyyttä

MaRa on hyväksynyt neljän alan työehtosopimukset pitkän harkinnan jälkeen. Työllisyys- ja kasvusopimuksen mukainen ratkaisu on maltillinen, mutta alan kustannusten voimakas nousu ja hallituksen veronkorotuspäätökset ja edustuskulujen verovähennysoikeuden poistaminen heikentävät matkailu- ja ravintola-alan kysyntää ja työllisyyttä. Toimialan palveluiden kysyntä on heikentynyt tänä vuonna 3,1 prosenttia ja kysyntä heikkenee edelleen ensi vuonna.

MaRan hallitus on tänään hyväksynyt matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelualan, hiihtokeskusalan, huvipuistoalan sekä ohjelmapalvelualan työehtosopimukset keskitetyn ratkaisun mukaisesti. Sopimuksien piirissä on noin 80 000 työntekijää. Alat työllistävät alan ammattilaisia kaikkialla Suomessa ja ovat erittäin työvoimavaltaisia. Työehtosopimusneuvotteluilla on matkailu- ja ravintola-alalle suuri merkitys, sillä henkilöstökulujen osuus on 30 prosenttia yritysten liikevaihdosta.

Työehtosopimusneuvottelut käytiin Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa poikkeuksellisen hankalassa tilanteessa. Palkankorotuksiin ei olisi ollut varaa lainkaan, jotta työpaikat voidaan säilyttää. Matkailu- ja ravintola-ala on ahtaalla. Kustannukset ovat nousseet vuoden 2012 alusta lukien kahdeksan prosenttia ja nousu jatkuu. Palveluiden kysyntä laskenut 3,1 prosenttia ja lasku jatkuu loppuvuonna. Kysyntä laskee edelleen ensi vuonna heikkenevän taloustilanteen ja veronkorotusten vuoksi. Virvoitusjuoma- ja sähkövero nousevat vuoden alusta. Suunnitellun alkoholiveron korotuksen puolittumisesta huolimatta vero nousee tuntuvasti ja lisää näin entisestään matkustajatuontia Virosta. Alkoholi virtaa alaikäisille ja kodin lisäksi laittomiin ravintoloihin. Myös yritykset ovat alkaneet tuoda juhliinsa juomat Virosta. Edustuskulujen verovähennysoikeuden poistaminen on isku toimialalle tässä taloustilanteessa.

Hallitus aiheuttaa edustuskulupäätöksellään yli 1 000 työpaikan menetyksen ilman, että verotulot kasvaisivat. On vaikeaa ymmärtää, miksi edustuskulut on ainoa vähennyskelvoton meno. Esimerkiksi Lappiin lennetään suomalaisella lentoyhtiöllä, käytetään suomalaisia ohjelmapalveluita ja taksia, yövytään ja ruokaillaan suomalaisissa ravintoloissa ja hotelleissa, joiden raaka-aineet ovat lähes kokonaan Suomesta. Yritysasiakkaat käyttävät suomalaisia palveluja, työllistävät ja verotulot jäävät Suomeen. Sen sijaan moni muu yrityksen liiketoiminnan edistämiskulu, joka ei tuo työpaikkoja eikä verotuloja Suomeen, olisi edelleen kokonaan vähennyskelpoinen.” toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

Matkailu- ja ravintola-ala on yksi harvoista suurista toimialoista, joilla olisi pitkällä aikavälillä mahdollisuus kasvaa ja työllistää Suomessa merkittävästi nykyistä enemmän etenkin nuoria.

Lainaukset

Timo Lappi