Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa: Ollilan työryhmä unohti matkailun

Jorma Ollilan johtaman työryhmän tänään liikenne- ja viestintäministeriölle luovuttama raportti ei ota huomioon suomalaista matkailualaa. Toteutuessaan työryhmän raportin ehdotus kilometriverosta lisäisi tuntuvasti kotimaan matkailun kustannuksia ja houkuttelisi entistä useamman suomalaisen matkustamaan ulkomaille.

Jorma Ollilan johtama työryhmä haluaa luopua auto- ja ajoneuvoverosta ja ryhtyä verottamaan autojen käyttöä. Raportissa ehdotettu kilometrivero merkitsisi merkittäviä lisäkustannuksia matkailuelinkeinolle.

Suomalainen matkailuala kärsii jo nyt erittäin korkeasta kustannusrakenteesta. Verotus ja työvoimakustannukset ovat Suomessa maailman kärkitasoa, kuluttajien ostovoima sen sijaan ei. Uusi henkilöliikenteen verotusmalli heikentäisi kotimaisen matkailun hintakilpailukykyä entisestään. Kotimainen matkailuelinkeino kilpailee suomalaisista matkailijoista suoraan mm. Viron, Kreikan, Espanjan, Thaimaan kanssa.

Suomalaisten pääasiallinen liikkumismuoto on henkilöauto. Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja matkailukohteet sijaitsevat pääosin kaukana Etelä-Suomen kasvukeskuksista. Kilometrivero kirpaisisi pahiten juuri Pohjois-Suomen matkailua. Näillä paikkakunnilla matkailulla on tulevaisuudessa yhä keskeisempi merkitys työllisyyden ylläpitäjänä.

Henkilöauto on usein käytännössä ainoa kulkuväline moniin keskeisiin matkailukeskuksiin, eikä julkisen liikenteen järjestäminen ole kannattavaa. Esimerkiksi automatka Etelä-Suomesta Lapin matkailukeskukseen kallistuisi veron myötä vähintään 65 euroa. Tasaveromallilla vielä huomattavasti tätä enemmän. Mielikuva kotimaan matkailun kalleudesta kasvaisi kilometriveron takia entisestään. Näin ollen yhä useampi suomalainen valitsisi ulkomaan matkakohteen kotimaan sijaan. Valtio menettäisi verotuloja eikä kilometriveron laskennallinen verokertymä toteutuisi.

Matkailu- ja ravintola-ala on yksi harvoista suurista toimialoista, joilla olisi mahdollisuus kasvaa ja työllistää Suomessa merkittävästi nykyistä enemmän etenkin nuoria. Matkailutoimiala työllistää 140 000 suomalaista ja alalle odotetaan 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä.

Lisätietoja                           toimitusjohtaja Timo Lappi, 040 7345549

Lainaukset