Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry hallitusohjelmasta: Kotimarkkinayritysten verotusta ei voida kiristää

MaRa kiittää hallituksen päätöstä alentaa ansiotulojen verotusta. Vaalikauden aikana ei voida missään olosuhteissa korottaa veroja, jotka lisäävät matkailu- ja ravintola-alan yritysten kustannuksia tai heikentävät kuluttajan ostovoimaa ilman merkittäviä kielteisiä vaikutuksia toimialan kysyntään ja työllisyyteen. Positiivista on myös se, että arvonlisäveroja ei päätetty korottaa. MaRa kiittää hallitusta myös sääntelyn purkamisen nostamista kärkihankkeeksi.

Matkailu- ja ravintola-ala on vaikeassa kysyntätilanteessa muun muassa edellisellä vaalikaudella tehtyjen 2,4 miljardin euron kulutusverojen korottamisen vuoksi. Kansainvälinen matkailu kasvaa tulevina vuosina voimakkaasti. Suomi on jäämässä kansainvälisen matkailun kehityksestä. Siksi hallituksen tulee pidättäytyä kaikista toimista, jotka nostavat matkailu- ja ravintola-alan kustannustasoa. Matkailuala tavoittelee edelleen 30 000 uuden työpaikan syntymistä vuoteen 2025 mennessä. Ruotsissa edellisten hallitusten hyvien päätösten johdosta on syntynyt matkailu- ja ravintola-alalle 52 000 uutta työpaikkaa vajaassa kymmenessä vuodessa.

MaRa on tyytyväinen myös hallituksen päätöksestä nostaa sääntelyn purkaminen kärkihankkeeksi. Matkailu- ja ravintola-alan suurimmat ongelmat liittyvät alkoholi-, elintarvike- ja rakennuslainsäädäntöön. Sääntelyn purkamisella hallitus helpottaa yrittämistä, vähentää virkamiesten tekemää turhaa työtä ja edistää työllistäviä investointeja. On oletettavaa, että sääntelyn purkaminen kohtaa vastustusta useassa ministeriössä. Hallituksen tulee viedä siitä huolimatta sääntelyn purkamista päättäväisesti eteenpäin.