MediSapiensin kehittämä tietojärjestelmä tuo henkilökohtaisen lääketieteen osaksi HYKS:n syöpäpotilaiden hoitoa

Johtava kotimainen BioIT-yritys MediSapiens Oy toimittaa Helsingin seudun yliopistolliselle keskussairaalalle tietojärjestelmän, jonka avulla leukemiapotilaalle voidaan antaa tehokkaampaa yksilöllistä lääkehoitoa henkilökohtaisten lääkeainevasteiden perusteella.

Biologisen informaation hallinnan ja visualisoinnin johtava ohjelmistokehittäjä MediSapiens Oy on kehittänyt  HYKS:n hematologian klinikan käyttöön järjestelmän, joka biologista tietoa hyödyntämällä mahdollistaa  yksilöllisesti räätälöidyn lääkityksen löytämisen akuuttia leukemiaa sairastavalle syöpäpotilaalle.  Järjestelmän analysoiman genomitiedon avulla hoitava lääkäri voi tehdä tarkempia yksilöllisiä  potilaskohtaisia hoitopäätöksiä. jotka perustuvat siihen, miten potilaan syöpäsolut reagoivat erilaisiin  lääkeaineisiin. Järjestelmä on tällä hetkellä klinikalla koekäytössä, ja sen laajamittaisempi käyttöönotto  tapahtuu vuoden 2016 aikana.

Tietojärjestelmän kehitysprojektin taustalla on Suomen molekyylilääketieteen instituutin (FIMM) , Helsingin  yliopiston ja yliopistosairaalan yhteistyöhanke, jonka lähtökohtana on ollut etsiä uusia lähestymistapoja  erilaisten syöpien hoitoon yksilöllisen lääkehoidon kautta. Hankkeen myötä on onnistuttu kehittämään  menetelmiä, joiden avulla elävistä syöpäsoluista voidaan seuloa erilaisia yksilöllisiä lääkeainevasteita oikean  lääkeaineen ja annostuksen löytämiseksi kullekin potilaalle. MediSapiensin kehittämä tutkimus- ja  potilastietoa hallitseva järjestelmä auttaa sekä tehostamaan yksittäisen potilaan hoitoa että keräämään  ainutlaatuista tietoa hyödynnettäväksi syöpätutkimustyössä ja uusien lääkeyhdistelmien kehittämisessä.

”Menetelmällä voidaan tuottaa suuria määriä biologista tietoa, jonka tuominen ymmärrettävässä muodossa  käytännön potilastyöhön vaatii hienostunutta tiedonhallintaa ja oikeanlaista tulkintaa”, kuvailee  MediSapiensin toimitusjohtaja Sami Kilpinen. ”MediSapiensin ydinosaamista on luoda nimenomaan  räätälöityjä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää monimutkaisen biologisen datan muokkauksessa  hyödynnettäväksi käytännön tutkimus- ja hoitotyössä. Genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuudet ovat  rajattomat ja kehitystyö henkilökohtaisen lääketieteen puolella on tästä oiva osoitus”, Kilpinen jatkaa.

Professori Jonathan Knowles Suomen molekyylilääketieteen instituutista (FIMM) näkee yksilöllisen hoidon  mahdollistavien järjestelmien kehittämisen ensisijaisen tärkeänä osana koko lääketieteen kehityskaaressa.  “Yksilöllinen hoito on nykypäivän tärkeimpiä lääketieteen kehitysaskeleita ja siihen tarvitaan ratkaisuja  kasvavassa määrin. Kun hoitopäätökset voidaan tehdä yksilöllisen tiedon perusteella, saadaan hoitoa  tehostettua huomattavasti. Tämäntyyppisillä menetelmillä voidaan varmasti tulla hoitamaan myös muita  syöpätyyppejä, ja kun sekä genomista että kliinistä tietoa on rajattoman paljon, sen hallinta on  avainasemassa. MediSapiens on alallaan kehityksen huipulla tämän mahdollistavien järjestelmien  luomisessa”, Knowles toteaa.

MediSapiens Oy on bioinformatiikkayritys, jonka erikoisalaa on luoda lääketeollisuuden ja biolääketieteen  tutkimukseen työkaluja, joiden avulla voidaan suunnitella tehokkaampaa yksilöllistä lääkehoitoa  hengenvaarallisia sairauksia vastaan. Yritys on perustettu vuonna 2009 ja sen toimipisteet sijaitsevat  Helsingissä ja Cambridgessa (Massachusetts) Yhdysvalloissa. MediSapiens luo intuitiivisia  ohjelmistoalustoja monimutkaisen ja -ulotteisen tiedon, kuten genomin sekvenssitiedon hallintaan,  integrointiin ja visualisointiin. Yrityksen tavoitteena on viedä lääketiedettä eteenpäin kehittämällä tutkijoille  välineitä mahdollistamaan suurten datamäärien nopea analysointi ja visualisointi, sekä tiedon muuttaminen  innovaatioita edistäväksi tietämykseksi. Lisätietoa osoitteesta http://www.medisapiens.com

Sami Kilpinen
Sähköposti: sami.kilpinen@medisapiens.fi
Puhelin: +358458478878

Marie Dyhr
Executive assistant
Sähköposti: marie.dyhr@medisapiens.fi
Puhelin: +358458478878

Avainsanat:

Yrityksestä

MediSapiens Oy on bioinformatiikkayritys, jonka erikoisalaa on luoda lääketeollisuuden ja biolääketieteen tutkimukseen työkaluja, joiden avulla voidaan suunnitella tehokkaampaa yksilöllistä lääkehoitoa hengenvaarallisia sairauksia vastaan. Yritys on perustettu vuonna 2009 ja sen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Cambridgessa (Massachusetts) Yhdysvalloissa. MediSapiens luo intuitiivisia ohjelmistoalustoja monimutkaisen ja -ulotteisen tiedon, kuten genomin sekvenssitiedon hallintaan, integrointiin ja visualisointiin. Yrityksen tavoitteena on viedä lääketiedettä eteenpäin kehittämällä tutkijoille välineitä mahdollistamaan suurten datamäärien nopea analysointi ja visualisointi, sekä tiedon muuttaminen innovaatioita edistäväksi tietämykseksi. Lisätietoa osoitteesta http://www.medisapiens.com

Pikafaktat

Johtava kotimainen BioIT-yritys MediSapiens Oy toimittaa HYKS:lle tietojärjestelmän, jonka avulla leukemiapotilaalle voidaan antaa tehokkaampaa yksilöllistä lääkehoitoa henkilökohtaisten lääkeainevasteiden perusteella.
Tweettaa
MediSapiensin kehittämä tietojärjestelmä on tällä hetkellä HYKS:n hematologian klinikalla koekäytössä, ja sen laajamittaisempi käyttöönotto tapahtuu vuoden 2016 aikana.
Tweettaa

Lainaukset

Menetelmällä voidaan tuottaa suuria määriä biologista tietoa, jonka tuominen ymmärrettävässä muodossa käytännön potilastyöhön vaatii hienostunutta tiedonhallintaa ja oikeanlaista tulkintaa.
Sami Kilpinen, toimitusjohtaja, MediSapiens Oy
”MediSapiensin ydinosaamista on luoda nimenomaan räätälöityjä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää monimutkaisen biologisen datan muokkauksessa hyödynnettäväksi käytännön tutkimus- ja hoitotyössä. Genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuudet ovat rajattomat ja kehitystyö henkilökohtaisen lääketieteen puolella on tästä oiva osoitus.
Sami Kilpinen, toimitusjohtaja, MediSapiens Oy
Yksilöllinen hoito on nykypäivän tärkeimpiä lääketieteen kehitysaskeleita ja siihen tarvitaan ratkaisuja kasvavassa määrin. Kun hoitopäätökset voidaan tehdä yksilöllisen tiedon perusteella, saadaan hoitoa tehostettua huomattavasti. Tämäntyyppisillä menetelmillä voidaan varmasti tulla hoitamaan myös muita syöpätyyppejä, ja kun sekä genomista että kliinistä tietoa on rajattoman paljon, sen hallinta on avainasemassa. MediSapiens on alallaan kehityksen huipulla tämän mahdollistavien järjestelmien luomisessa.
Jonathan Knowles, professori, Suomen molekyylilääketieteen instituutti (FIMM)