53 % suomalaisista laiminlyö käsien pesua flunssakauden aikana

Lehdistötiedote 11.10.2017

Mehiläisen ja IROResearchin tutkimuksen* mukaan 53 % suomalaisista ei kiinnitä flunssakaudella erityistä huomiota käsihygieniaan.  Mehiläisen työterveyslääkäri Sirkku Marttia tulos huolestuttaa: ”Käsien pesu on tärkein keino ehkäistä flunssatartuntoja”.

Aikuiset sairastavat 2-4 flunssaa vuosittain, pikkulapset jopa yli kymmenen. Flunssaa aiheuttavia viruksia ja bakteereja on sadoittain ja niitä on kaikkialla, missä ihmiset liikkuvat. Mehiläisen ja IROResearchin 1000 vastaajan tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista (53 %) ei kuitenkaan kiinnitä erityistä huomiota käsihygieniaan flunssakaudella. Vain 21 % suomalaisista pesee kätensä niistämisen jälkeen.

Mehiläisen työterveyslääkäri Sirkku Martti painottaa käsien pesun merkitystä flunssan ehkäisyssä.

- Pisaratartunta on flunssan tärkein leviämisreitti. Huolellinen käsien pesu saippualla on paras keino flunssatartuntojen ehkäisyyn, sillä käsienpesu poistaa taudin aiheuttajia sisältävät eritetahrat käsistä. Käsidesin käyttö ei korvaa käsien pesua, sanoo Martti.

Kädet pitäisi pestä ainakin aina niistämisen ja WC-käynnin jälkeen sekä ennen ruokailua.

- Käsiä olisi hyvä pestä flunssakaudella päivän aikana reilusti toistakymmentä kertaa, Martti toteaa.

Torju flunssaa kotikonstein - suojaudu influenssalta rokotteella

Martin mukaan ei ole olemassa tieteellistä näyttöä siitä, että erilaiset vitamiinivalmisteet ja luontaistuotteet estäisivät flunssatartuntoja. Käsien pesun lisäksi voi tartuntoja pyrkiä torjumaan myös muilla pienillä kotikonsteilla.

- Vältä kasvojen alueen koskettelua, aivasta hihan suojissa poispäin muista ja katso, että likaiset nenäliinat eivät jää pyörimään pöydille. Flunssakaudella voi myös pyrkiä välttelemään massatapahtumia, joissa on paljon ihmisiä koolla, listaa Martti.

Flunssasta eroavaa ärhäkämpää influenssaa vastaan kannattaa sen sijaan suojautua rokotteella. Rokotteen avulla suojaa sekä itsensä sekä perhettään ja lähiympäristöään, kun muita ei tule tartuttaneeksi sairastumalla itse.

- Flunssan ja influenssan oireissa on suuri ero. Influenssaan sairastuessaan tuntee usein ”jääneensä jyrän alle”. Olo on voimakkaasti uupunut, lihas- ja nivelsäryt ovat voimakkaita ja korkea kuume sekä kuiva yskä vaivaavat. Taudista toipuminen voi kestää useita viikkoja, Sirkku Martti kuvailee.

Lääkäriin, jos yleiskunto laskee voimakkaasti

Tavallisen flunssataudin yhteydessä ei yleensä tarvita lääkäriä. Myös influenssaa perusterve aikuinen voi sairastaa 5-7 päivää kotona. Lääkäriin on syytä lähteä, jos yleiskunto laskee voimakkaasti tai jos influenssaa sairastavan vointi on viikon sairastamisen jälkeen vielä huono.

*) IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista –tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 ajalla 30.8. - 8.9.2017.

- Mehiläinen Oy, vastaava työterveyslääkäri Sirkku Martti, puh: 040 501 4323, sähköposti: sirkku.martti@mehilainen.fi

- Mehiläinen Oy, viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, puh: 040 196 2892, sähköposti: laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.