7 myyttiä lantionpohjan lihaksista

Lehdistötiedote 15.6.2017

Lantionpohjan lihaksilla on monipuolinen ja tärkeä rooli naisen kehossa mm. sisäelinten tukena, seksissä sekä virtsaamisessa. Lantionpohjan lihaksiin liittyy paljon myyttejä ja uskomuksia, jotka voivat ohjata tärkeiden lihasten vääränlaiseen harjoitteluun. Mehiläisen fysioterapeutti Jaana Kyllönen purkaa 7 myyttiä.

1. Lantionpohjan lihasten pitäisi olla mahdollisimman kireät.

Tarua. Kireät lihakset eivät tarkoita vahvoja lihaksia. Kireät lihakset eivät pysty toimimaan eli supistumaan normaalisti. Monessa tapauksessa kireät lihakset tarkoittavat yliaktiivisia lihaksia, jolloin ihminen ei pysty rentouttamaan lihaksia. Tämä voi johtaa lantionpohja-alueen kiputiloihin, seksiin sekä virtsaamiseen ja ulostamiseen liittyviin häiriöihin.

2. Säännöllinen urheilu pitää lantionpohjan lihakset kunnossa.

Tarua. Urheiluharrastus ei välttämättä automaattisesti vahvista lantionpohjalihaksia. Jos lantionpohjalihaksissa on toimintahäiriö, lantionpohjalihakset toimivat todennäköisemmin väärin myös urheilusuorituksessa, jolloin voin esiintyä esimerkiksi virtsankarkailua ponnistuksen yhteydessä. Kovien urheilusuoritusten yhteydessä voi syntyä myös lantionpohjan lihasten yliaktiivisuutta ja kireyttä.

3. Häiriöt lantionpohjan lihaksissa johtuvat treenauksen puutteesta.

Tarua. Lantionpohjalihasten toimintahäiriöt voivat johtua myös vääränlaisesta treenaamisesta. Esimerkiksi lantionpohjan lihasten seksiin aiheuttamat häiriöt johtuvat usein juuri lihasten yliaktiivisuudesta ja kireydestä. Lantionpohjalihasten rentouttamiskyky on tärkeä mielihyvän kokemuksen kannalta yhdynnän aikana. Siksi ennen voimaharjoitteita on tärkeä ensin oppia tunnistamaan ja rentouttamaan lihaksia. On myös tärkeä treenata lantionpohjalihaksia oikealla tavalla: esimerkiksi supistussuunnalla on ratkaiseva rooli lantionpohjan toiminnassa.

4. Kireys tunne-elämässä voi kiristää myös lantionpohjan lihaksia.

Totta. Lantionpohjan kireyteen voivat vaikuttaa myös psykososiaaliset tekijät. Esimerkiksi aikaisemmat seksiin liittyvät kokemukset, oman kehon tuntemuksen puute ja erilaiset tunnetilat voivat vaikuttaa lihaksiin tiedostamattomalla tasolla. Kehoa ja mieltä yhdistävät harjoitukset auttavat työstämään kehoon kertyneitä ns. tunnelukkoja.

5. Raskaus ja synnytys löysyttävät aina lantionpohjan lihaksia.

Totta. Raskausaikana naisen elimistön sidekudosrakenteet löystyvät kehon valmistautuessa synnytykseen. Löysät tukirakenteet vaikuttavat myös hermoston ja lihasten aktiivisuuteen. Lisäksi vatsaontelopaineen säätely muuttuu monella tavalla kohdussa kasvavan vauvan takia. Ponnistukseen liittyvä virtsankarkailu onkin yleinen raskaana olevien vaiva.

6. Vain synnyttäneiden naisten on tarpeen harjoittaa lantionpohjan lihaksia.

Tarua. Lantionpohjalihaksia voi harjoittaa jokainen nainen samalla tavalla kuin muitakin lihaksia. On tärkeä tunnistaa lantionpohjalihakset ja niitä on hyvä myös osata rentouttaa ja supistaa. Esimerkiksi yskimisen yhteydessä tai urheilussa nopeissa ponnistuksissa tarvitaan lantionpohjalihasten kykyä supistua ajoissa ja riittävän nopeasti. Lantionpohjalihaksille on erilaisia harjoituksia ja harjoitteluun voi hakea apua esimerkiksi fysioterapeuteilta.

7. Mitä enemmän ikää, sitä enemmän lantionpohjan lihaksiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Totta. Lantionpohjan lihasten merkitys ymmärretään usein vasta silloin, kun huomataan usein iän myötä niiden toimintahäiriön seurauksia. Enemmän ikää kerryttäneillä naisilla on usein taustalla raskauden ja synnytysten jälkeisiä hoitamattomia lantionpohjan häiriöitä. Ongelmat nousevat esiin, kun vaihdevuosien aiheuttamat hormonaaliset muutokset vaikuttavat jälleen sidekudosrakenteisiin.

Asiantuntijana jutussa toimi fysioterapeutti Jaana Kyllönen Mehiläisestä.

Mehiläinen Oy, fysioterapeutti Jaana Kyllönen, sähköposti: jaana.kyllonen2@mehilainen.fi, puhelin: 040 6390 753

Mehiläinen Oy, viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, sähköposti: laura.martinsuo@mehilainen.fi, puhelin: 040 1962892

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.