7 väittämää antibiooteista – lastenlääkäri vastaa

Lehdistötiedote 14.9.2017

Julkisuudessa on käyty laajasti keskustelua antibioottien hyödyistä ja haitoista. Keskustelu on hämmentänyt erityisesti pienten lasten vanhempia. Mitä mieltä antibiooteista pitäisi olla ja uskaltaako niitä lapselleen antaa? Lastentautien dosentti Jukka Vakkila Mehiläisestä vastaa 7 yleiseen väittämään.

1. Perheiden tulisi välttää antibioottikuureja, sillä niitä syödään Suomessa liikaa.

Totta on, että antibiootteja määrätään Suomessa liikaa sekä lapsille että aikuisille. Myös lääkärit tietävät tämän, mutta usein on vaikea diagnosoida, onko kyse antibiooteilla hoidettavista bakteeritaudeista vai virustaudeista, joihin antibiootit eivät tehoa. Päätös ja vastuu antibioottien määräämisestä ovat kuitenkin aina lääkärillä. Lääkärin määräämät lääkekuurit on aina hyvä syödä ohjeiden mukaisesti.

2. Peräkkäiset antibioottikuurit sekoittavat lapsen bakteerikannan pahimmillaan vuosiksi.

Totta. Antibiootit tosiaan tuhoavat ihmisen suolistosta hyvää bakteerikantaa ja nämä vaikutukset voidaan nähdä pitkänkin ajan kuluttua. Lapsella antibiootit voivat aiheuttaa ripulia, löysää vatsaa tai ihoreaktioita. Tilannetta voi pyrkiä parantamaan syömällä maitohappobakteereja lääkekuurin aikana sekä syömällä terveellisesti ja monipuolisesti lääkekuurin jälkeen.

3. Jos lapsi on jo tervehtynyt, voi antibioottikuurin jättää kesken.

Osittain tarua. Lääkekuurit on aina hyvä syödä loppuun lääkärin ohjeen mukaisesti. Mikäli haluaa keskeyttää tai lopettaa kuurin aikaisemmin, tulisi siitä aina neuvotella lääkärin kanssa, eikä tehdä lopettamispäätöstä itse. On useita tauteja, joissa vaaditaan pitkääkin kuuria, vaikka olo olisi jo tervehtynyt, koska taudin uusimisriski on muuten suuri. On kuitenkin totta, että antibioottikuurien pituudet ovat aiemmin olleet usein turhan pitkiä.

4. On järkevää kyseenalaistaa lääkärin päätös antibioottikuurista.

Tarua. Lähtökohtaisesti lääkärin hoitopäätöksiin tulee voida luottaa ja antibioottikuuri on hyvä syödä lääkärin ohjeen mukaisesti. Jos vanhemmat kuitenkin haluavat keskustella tarkemmin antibiooteista, kannattaa se tehdä reseptin kirjoittamisen yhteydessä vastaanotolla. Päätökset ja niiden perusteet eivät aina ole mustavalkoisia. Hoitoa ei pitäisi kuitenkaan kyseenalaistaa myöhemmin kotona omien tietojen pohjalta.

5. Lasten korvatulehdukset voisi hoitaa myös ilman antibiootteja.

Totta. Esimerkiksi jos kyseessä on 2-3 –vuotias kuumeeton lapsi, jolla on toispuoleinen välikorvan tulehdus, voidaan tilannetta useimmiten jäädä tarkkailemaan kipulääkkeen voimin.

6. Vauvana syödyt antibiootit voivat lisätä lihomisriskiä myöhemmällä iällä tai vaikuttaa pituuskasvuun tai esimerkiksi astman syntyyn.

Totta. Yksilön kohdalla on usein mahdotonta sanoa, onko antibiooteilla vaikutusta näihin edellä mainittuihin tekijöihin. Jos tarkastellaan isoja ihmismääriä voidaan nähdä,  että antibioottien käytöllä varhaislapsuudessa on vaikutusta esim. pituuteen ja painoon sekä alttiuteen astman ja muiden autoimmuunitautien kehittymiseen myöhemmällä iällä.

7. Antibiootit ovat turhia.

Tarua. Antibiootit ovat hyvin tärkeitä lääkkeitä ja niillä voidaan pelastaa ihmishenkiä. On kuitenkin tärkeää, että niitä määrätään vain todelliseen tarpeeseen.

Asiantuntijana jutussa toimi lastentautien dosentti Jukka Vakkila Mehiläisestä.

- Mehiläinen Oy, lastentautien dosentti Jukka Vakkila, sähköposti: jukka.vakkila@mehilainen.fi, puhelin: 045 1137898

- Mehiläinen Oy, viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, sähköposti: laura.martinsuo@mehilainen.fi, puhelin: 040 1962892

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.