Ehkäisyneuvonta tavoittaa nuoret somessa - Mehiläisen Snäppiklinikan suosio kasvaa

Lehdistötiedote 7.2.2018

Mehiläisen ehkäisy- ja sukupuolitautineuvontaa tarjoavan Snäppiklinikan suosio kasvaa huimaa vauhtia. Kysymyksiä Snäppiklinikalle tulee päivittäin parhaimmillaan lähes sata. Palvelun tavoitteena on lisätä ammattilaisten avulla seksuaaliterveyden tuntemusta nuorten keskuudessa.

Mehiläinen on tarjonnut marraskuusta 2016 lähtien nuorille maksutonta ehkäisy- ja sukupuolitautineuvontaa Snapchatin kautta. Klinikan kasvava suosio osoittaa, että nuorten matalan kynnyksen neuvontapalveluille on suuri tarve. Seuraajia mehilainen_fi-profiililla on yli 4 000 ja kysymyksiä tulee päivittäin parhaimmillaan lähes sata.

- Snäppiklinikasta on hyviä kokemuksia niin meillä työntekijöillä kuin nuorillakin. Olemme saaneet paljon hyvää palautetta siitä, että meiltä voi kysyä aroistakin asioista nimettömänä. Itseäni ilahduttaa se, että Snäpin avulla tavoitamme nykyisin ison määrän nuoria, kertoo Snäppiklinikan terveydenhoitaja Anne Pasenius Mehiläisestä.

E-pillerit ja sukupuolitaudit mietityttävät nuoria

Vaikka painopiste on ehkäisyssä ja sukupuolitaudeissa, tulee kysymyksiä Snäppiklinikalle laidasta laitaan.

- Nuoret kysyvät paljon e-pillereiden käytöstä ja mahdollisista sivuvaikutuksista. Myös muista ehkäisymenetelmistä kysellään paljon. Limakalvo-ongelmat ovat toinen iso asia, joista kysymyksiä tulee, kuvailee Pasenius.

Snäppiklinikalle tulee paljon kysymyksiä myös sukupuolitaudeista ja niiden oireista. Usein nuoria huolettavat omat epäselvät oireet ja tuntemukset.

-  Usein nuorella voi olla erilaisia oireita ja hän epäilee jotain sairautta lähtien syövistä aina erilaisiin gynekologisiin sairauksiin. Välillä nuori on saattanut jo käydä gynekologilla ja jäänyt miettimään gynekologin sanomisia tai diagnoosia. Kysymyksiä tulee myös liittyen raskauteen tai lapsen hankintaan, kuvailee terveydenhoitaja Heini Askola Mehiläisestä.

Snäppiklinikalla vastaavat terveydenhuollon asiantuntijat ohjaavat tarvittaessa nuoren eteenpäin fyysisesti asiantuntijan vastaanotolle.

- Meidän tehtävä on olla nuoren saavutettavissa, ensikontaktina. Tähän Snäppi on hyvä työväline. Valtaosaa voimme auttaa muutamalla viestillä, mutta osa ohjataan oikeaan osoitteeseen saamaan hoitoa. Tehtävämme on myös oikoa nuorten vääriä uskomuksia ja välittää oikeaa tietoa, tiivistää Pasenius.

Erityisesti nuorille kohdennettuja palveluja ehkäisyyn liittyvissä teemoissa alle 25-vuotiaat saavat myös Mehiläinen Töölön Ehkäisyklinikalla. Ehkäisyyn, sukupuolitauteihin ja muihin nuorten mieltä painaviin terveyshuoliin erikoistuneita asiantuntijoita löytyy Mehiläisen lääkärikeskuksista ympäri Suomen.

Mehiläinen Oy, terveydenhoitaja Anne Pasenius, puh. 040 866 9846, anne.pasenius@mehilainen.fi

Mehiläinen Oy, viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, puh. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.