Grillaa kesällä terveellisesti – ravitsemusterapeutin 4 vinkkiä

Lehdistötiedote 21.07.2017

Kesä on perinteisesti grillijuhlien aikaa, mutta voiko grilliruoka soveltua myös arkeen? Entä sopiiko grilliruoka painonhallintaan tai laihduttajalle? Mehiläisen ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad kertoo 5 yksinkertaista vinkkiä, joita noudattamalla grilliruoasta voi nauttia terveellisemmin.

Lindbladin oman kokemuksen mukaan ihmiset pitävät grilliruokaa epäterveellisenä tai lihottavana lähinnä sen vuoksi, että grilliin tulee useimmiten valittua epähuomiossa ne kaikista epäterveellisimmät vaihtoehdot, ja usein grillatessa ruokaa tulee nautittua liian suuria määriä kerralla.

Terveellisen ruokavalion yksi kulmakivi on monipuolisuus, mikä saattaa joskus kesän grillausinnostuksen keskellä unohtua.

– Monet grilliruoat eivät itseasiassa ole lainkaan pahoja valintoja terveydelle. Grillaaminen on paljon muutakin kuin pelkkää makkaraa, pihviövereitä ja kaljaa ruokajuomana. Grilliruoka soveltuu jopa arkiruoaksi, kunhan tekee grillattavan ruoan suhteen oikeita valintoja, Lindblad sanoo.

1. Muista lautasmalli ja kiinnitä huomiota annoskokoon

Kun valitsee painonhallintaa tukevia ruokia grillattavaksi, voi grilliruoka sopia hyvin myös laihduttajalle.

– Lautasmalli*, eli puolet lautasesta kasviksia, kannattaa muistaa grillatessakin. Tofu ja vähärasvainen kana ovat erinomaisia vaihtoehtoja punaiselle lihalle. Painoaan tarkkailevalle hyvä jippo on täyttää aluksi vähintään puolet lautasesta kasviksilla, jolloin kaloripitoisemmalle ruoalle jää vähemmän tilaa. Alle voi syödä myös esimerkiksi vatsaa täyttävää täysjyväviljaa, jolloin ähky on vältettävissä paremmin, Lindblad kertoo.

2. Punaista lihaa grillille kohtuudella

– Punaisen lihan määrän tulisi pysyä enintään 500 grammassa per viikko, eli jos lipsahtaa tuon yli, on lihaa tullut syötyä suosituksiin* suhteessa liikaa. Liiallinen punaisen lihan, erityisesti prosessoidun lihan, käyttö on yhteydessä kasvaneeseen syöpäriskiin. Toki kohtuudella nautittuna liha on hyvä raudan ja proteiinin lähde ruokavaliossa, Lindblad ohjeistaa.

2. Suosi rypsiöljyä – vältä voita

– Grillatessa kannattaa käyttää hyviä kasviöljyä, kuten rypsiöljyä. Oliiviöljykin käy toki hyvin, jos sitä haluaa suosia. Voita ja kookosöljyä voi käyttää silloin tällöin, mutta niidenkin käytössä kohtuus on tärkeää, Lindblad muistuttaa.

Jos marinadien korkeat rasva- ja suolapitoisuudet huolettavat, voi grilliruokaa maustaessa suosia tuoreita yrttejä, jotka antavat mukavasti makua ruokaan. Lindbladin mielestä rasvan laadun lisäksi myös suolan määrään kannattaa kiinnittää huomiota grilliruokaa maustaessa tai marinadeja valmistellessa.

4. Valitse ruokajuomasi oikein

Kun on onnistunut tekemään hyviä valintoja grillattavien ruokien suhteen, voi ruokalautasen jälkeen kääntää katseen kohti juomalasia. Ruokajuomaa valitessa kannattaa suosia vettä.

– Vesi on yksinkertaisesti paras ruoka- ja janojuoma, jos haluaa kiinnittää huomiota painonhallintaan. Kun juot vettä, et tule vahingossakaan juoneesi suurta määrää sokeria, kuten vaikkapa mehuja juodessa. Jos vesi ei maistu, kannattaa sen juomiseen totutella hiljalleen. Moni ruokailuun liittyvä seikka, kuten vaikkapa ruokajuomakin, on usein tottumuskysymys, Lindblad sanoo.

*Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Evira. https://www.evira.fi/globalassets/vrn/pdf/ravitsemussuositukset_terveytta-ruoasta_2014_fi_web_v4.pdf

Mehiläinen Oy, Petteri Lindblad, ravitsemusterapeutti, petteri.lindblad@mehilainen.fi

Mehiläisen viestintä: Tuula Kukonlehto, puh. 040 572 5006, tuula.kukonlehto@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on Suomessa tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.