Hedelmällisyys ei huoleta suomalaisia – ikään, hoitamattomiin sukupuolitauteihin ja elintapoihin olisi kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota

Lehdistötiedote 17.04.2018

Useaa suomalaista ei oma hedelmällisyysterveys huoleta juurikaan Mehiläisen ja IROResearchin tutkimuksen* mukaan.  Lapsia toivovista vastaajista 64 % ei ole lainkaan huolissaan tai on vain vähän huolissaan joko itsensä tai kumppaninsa raskaaksi tulemisesta. Mehiläisen gynekologi muistuttaa, että tiettyihin asioihin, kuten ikään ja hoitamattomiin sukupuolitauteihin, olisi kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota, jos hedelmällisyydestään haluaa pitää huolta.

Suurinta osaa suomalaisista hedelmällisyys ei huoleta eivätkä kaikki edes haaveile lapsista. Tutkimukseen vastanneilta, joita hedelmällisyys mietityttää ja jotka haaveilevat lapsista, löytyy huolen taustalta useimmiten epätietoisuus (48 %) omasta hedelmällisyydestä tai iän tuoman paineen (56 %) kokeminen.

Näkyykö huoli iästä gynekologin vastaanotolla tai lapsettomuustutkimuksiin hakeutuessa? Felicitas Mehiläisen gynekologi, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Johanna Sirenne-Raivio kertoo, mitkä asiat vaikuttavat hedelmällisyysterveyteen.

Ikä mietityttää – joskus ihan aiheestakin

– Ikä mietityttää vastaanotolla melko monia. Osa on huolissaan iän vaikutuksesta jopa hyvinkin varhain. Osa puolestaan taas vielä yli 40-vuotiaanakin pitää hedelmällisyyttään yhtä hyvänä kuin yleistä terveydentilaansa, sanoo Sirenne-Raivio.

Sirenne-Raivio kertoo, että vaikka lapsihaaveita olisikin, moni silti tuntuu lykkäävän toimeen tarttumista pitkään; olisi ensin hankittava asunto, auto, opiskeltava ja luotava ennen uraa ennen kuin perheen perustamista alkaa miettiä. Kaiken perhe-elämää edeltävän suorittamiseen voi kulua useita vuosia.

– Huoli iästä ei ole täysin turha. Naisen hedelmällisyys nimittäin alenee 35-vuotiaana ja vielä jyrkempään laskuun se kääntyy 38-vuotiaana. Myös miesten hedelmällisyys heikkenee iän myötä, vaikkei toki niin nopeasti ja aikaisin kuin naisilla.

– Mediassa esiin nostetut yli 40- tai jopa 50-vuotiaat tuoreet äidit antavat myös hieman vääristyneen kuvan siitä, miten helppoa raskaaksi on tulla ”vanhemmalla iällä”. Usein näissä jutuissa kertomatta jää nimittäin se, ettei raskaus välttämättä ole onnistunut ilman apua, esimerkiksi ilman luovutettuja munasoluja.

Hoitamaton sukupuolitauti voi vaikuttaa

Turvallinen seksi kannattaa luonnollisestikin yleisen terveyden kannalta, mutta sillä on vaikutusta myös hedelmällisyyteen. Yksi isoimmista peruuttamattomia muutoksia ja lapsettomuutta aiheuttavista tekijöistä on Sirenne-Raivion mukaan hoitamaton sukupuolitauti.

– Esimerkiksi klamydia voi olla täysin oireeton, eli sitä saattaa tietämättään myös tartuttaa muihin. Pikkuhiljaa tauti aiheuttaa pysyvää vauriota, jos sitä ei huomata ja hoideta ajoissa.

Turvallisen seksin merkitystä ei siis voi liikaa korostaa ja sukupuolitautitesteissä on hyvä käydä ihan varmuudenkin vuoksi, jos yhtään epäilee saaneensa tartunnan.

Elintapoihin kannattaa kiinnittää huomiota

Joka neljäs lapsia toivovista miettii paljon tai melko paljon elintapojensa vaikutusta (25 %) hedelmällisyyteen ja toisaalta taas yli kolmasosa (34 %) ei mieti lainkaan elintapojaan, vaikka lapsia toivoisikin. Elintavoilla on suuri vaikutus hedelmällisyyteen, mutta perintötekijöiden takia vaikutuksen merkitys on yksilöllistä.

– Tutkitusti tupakointi ja liikapaino sekä alipaino heikentävät hedelmällisyyttä. Perintötekijöilleenhän ei mitään voi, mutta jokainen on oman kroppansa herra ja siitä huolehtiminen on paras satsaus tulevaisuuteen ihan kaikessa terveydessä, Sirenne-Raivio vinkkaa.

Vaikka lapsihaaveet eivät olisikaan aivan se päällimmäisin ajatus, kannattaa elintapoihin satsaaminen myös ennakoivasti. Sirenne-Raivion mukaan ennakoida voi ainakin lopettamalla tupakoinnin. Yli- ja alipainon välttäminen on myös suositeltavaa monipuolisen ravinnon suosimisen lisäksi.

Miten hedelmällisyyden voi selvittää?

– Esimerkiksi naisilla keskustelu hedelmällisyydestä kuuluu jo ihan tavanomaiseen gynekologin arvioon terveydestä. Kaikkein mukavin tilanne on sellainen, kun naisella on tuttu luottogynekologi, jolta voi kysellä ihan mistä vain, Sirenne-Raivio kertoo.

Kun raskaus on ajankohtainen, kannattaa tulla gynekologin tutkimuksiin. Omasta hedelmällisyydestään voi kysyä vastaanotolla minkä ikäisenä ja milloin tahansa, eli kannattaa avata suu, jos hiemankin mietityttää, Sirenne-Raivio muistuttaa. Miehet voivat halutessaan selvittää oman hedelmällisyytensä esimerkiksi siemennesteanalyysin avulla, vaikkapa Felicitas Mehiläisen hedelmällisyysneuvolassa.

* IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 ajalla 27.11.–5.12.2017.

Mehiläinen Oy, Johanna Sirenne-Raivio, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri.

Yhteydenotot viestinnän kautta: Hannele Salmi (puh. 050 573 4697, hannele.salmi@mehilainen.fi).

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 360 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 14 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.