Keskitetty puhelinpalvelu nopeuttaa hoitoon pääsyä Kemissä ja Torniossa

Lehdistötiedote 12.9.2018

Uusi käyttöön otettu terveyspalveluiden puhelinpalvelujärjestelmä tarjoaa kuntalaisille Kemissä ja Torniossa hoidontarpeen arvioinnin sekä ajanvaraukset arkisin niin kiireellisissä kuin kiireettömissä tapauksissa keskitetysti yhdestä numerosta.

Keskitetyn puhelinpalvelun perustana on takaisinsoittojärjestelmä, joka takaa, että kuntalaiset voivat hoitaa terveyteensä liittyvät kiireelliset sekä kiireettömät asiat yhdestä numerosta. Numerossa palvellaan mm. seuraavissa asioissa: ajanvaraukset sekä hoidontarpeen arviointi, reseptien uusimiset, ajanvarauksen perumiset ja tutkimustulosten tiedustelut. Takaisinsoittojärjestelmään tulee soittaa aina ennen terveyskeskukseen hakeutumista.

”Uuden takaisinsoittojärjestelmän myötä kaikki asiakaspuhelut tulevat rekisteröidyksi. Terveyskeskuksiin voi soittaa arkisin klo 8-16 välillä, ja asiakkaille vastataan saman päivän aikana”, kertoo Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n hoitotyön johtaja Anniina Mäkimartti uudesta järjestelmästä.

”Toiveena on, että asiakkaat soittavat kaikissa muissa, paitsi hätätapauksissa terveyskeskuksen puhelinpalveluun”, tarkentaa Mäkimartti.

Kemissä puhelinpalvelun takaisinsoittojärjestelmä on auki ma–pe klo 8–16, ja kuntalaisia palvellaan numerossa 016 259 705.

Tornion terveyskeskuksessa on myös käytössä takaisinsoittojärjestelmä numerossa 016 432 835. Se palvelee arkisin klo 8–16.

Kiireellisissä tapauksissa, iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä tulee kuntalaisten ottaa yhteyttä akuuttiklinikan puhelimeen hoidontarpeen arviointiin numerossa 040 149 1340.

Päiväpäivystyksen vastaanotot palvelevat terveysasemilla

Päiväpäivystys ja kiireellinen vastaanotto muuttivat pois akuuttiklinikalta, ja jatkossa kiireisetkin terveyspalvelut tarjotaan arkipäivisin Kemissä ja Torniossa terveyskeskuksissa. Kemin päiväpäivystyksen vastaanotto sijaitsee Kemin terveyskeskuksen tiloissa osoitteessa Kauppakatu 22. Tornion terveyskeskusten asiakkaita päivystys palvelee osoitteessa Sairaalakatu 1.

”Asiakkaille muutos on parannus aiempaan, kun lääkäripalvelut on nyt keskitetty arkipäivisin yhteen osoitteeseen. Näin asiakkaan onnistuu hakeutua nopeammin oikeaan paikkaan saamaan hoitoa”, Anniina Mäkimartti kertoo.

Hätätapauksissa hoidetaan asiakkaita edelleen sairaalan akuuttiklinikalla vuorokauden ajasta riippumatta.

”Kiireellisissä, henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee edelleenkin hakeutua hoitoon sairaalaan akuuttiklinikalle”, tarkentaa Anniina Mäkimartti.

Hätätilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112.

Näin puhelinpalvelu toimii:

• Asiakas soittaa takaisinsoittojärjestelmän puhelinnumeroon, jossa hän valitsee automaatin ohjeiden mukaan haluamansa palvelun (kiireellinen vai kiireetön ajanvaraus, tutkimustulosten tiedustelu jne.)
  • Automaattiin tallentuvat sekä soittopyyntö että asiakkaan puhelinnumero.
  • Automaatti kertoo jo puhelun aikana arvioidun takaisinsoittoajan.
  • Takaisin soitetun puhelun aikana tehdään myös kiireellisen hoidontarpeen arviointi.

Mehiläinen Länsi-Pohja Oy, hoitotyön johtaja Anniina Mäkimartti

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän kautta: viestintäasiantuntija Harriet Haras-Refael, puh: 040 4824324, harriet.haras-refael@mehilainen.fi

Mehiläinen Länsi-Pohja on Mehiläisen ja Kemin, Tornion, Keminmaan sekä Simon kunnan yhteisyritys, joka tuottaa 1.6.2018 alusta lähtien keskeiset Länsi-Pohjan keskussairaalan palvelut sekä perusterveydenhuollon palvelut alueen asukkaille.