Mehiläinen avaa vammaisten palvelukodin Lahteen

Lehdistötiedote 14.5.2018

Mehiläinen avaa uuden vammaisten palvelukodin, Omakoti Harjun, Lahteen. Palvelukodista löytyy yhteensä 20 palveluasumisen paikkaa ja se valmistuu maaliskuussa 2019. Luonnonläheisyys tulee olemaan tärkeässä roolissa asukkaiden arjessa.

Omakoti Harjun rakentaminen alkaa suunnitelmien mukaan kesän 2018 aikana Pirttiharjun kaupunginosaan Keskussairaalankadulle. Mehiläisen uusi palvelukoti tulee avautuessaan työllistämään toistakymmentä hoiva-alan ammattilaista. Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymä on ollut mukana suunnittelemassa Omakoti Harjun tiloja.

Asukaspaikkoja Omakoti Harjusta löytyy yhteensä 20, joista 15 on suunniteltu tehostettua palveluasumista varten ja viisi tukiasumisen asukaspaikoiksi.Tukiasunnot sijaitsevat samassa pihapiirissä, mikä mahdollistaa vähemmän hoivaa ja tukea tarvitseville asukkaille sen, että apu on tarvittaessa lähellä. Tehostetun palveluasumisen yksikkö on puolestaan helposti jaettavissa kolmeen pienempään ryhmään, jolloin yksilöllinen tuki ja apu arjessa koetaan vieläkin läheisempänä, kuin yhdessä isossa ryhmässä.

- Uudessa palvelukodissa on lisäksi oma keittiö, jossa asukkaiden kaikki ruoat valmistetaan, Omakoti Harjun palvelujohtaja Kirsi Pellinen kertoo.

Asuinympäristön luonto ja ulkoilumahdollisuudet huomioidaan asukkaiden arjessa ja päivätoiminnoissa. Green care -toiminta edistää asukkaiden hyvinvointia ja elämänlaatua.

- Omakoti Harjun asukkaiden kanssa suuntaudutaan mahdollisimman paljon kodin ulkopuolelle. Luonnonläheisyys on tärkeässä roolissa. Kodin asukkailla on mahdollisuus hoitaa pihapiiriin tulevaa kasvimaata ja kenties kodistamme löytyy myös oma kotieläin, kuvailee Pellinen.

Mehiläinen kehittää vammaispalveluitaan

Mehiläinen panostaa nyt erityisen vahvasti vammaispalveluiden kasvuun ja kehittämiseen. Uusia vammaispalveluiden koteja ovat syksyllä 2017 avautunut Omakoti Kehrä Kouvolassa sekä rakenteilla olevat Omakoti Polkka Hyvinkäälle, Omakoti Polkka Turkuun, Omakoti Retiisi Kuopioon ja Omakoti Harju Lahteen.

Lisäksi yritysostoilla Mehiläiseen ovat liittyneet 2017– 2018 Omakoti Kartano Joutsassa, Omakoti Suomalainen* Kuopiossa, Omakoti Kerttu Kankaanpäässä, Omakoti Annika Merikarvialla ja Omakoti Eloranta Pielavedellä.

* https://www.mehilainen.fi/lehdistotiedote/perhe-ja-palvelukodit-suomalainen-osaksi-mehilaista

Mehiläinen Oy, Kirsi Pellinen, palvelujohtaja (Omakoti Harju) puh. 050 567 3554, kirsi.pellinen@mehilainen.fi

Mehiläinen Oy, Sami Vaateri, hoivapalveluiden myyntijohtaja (palvelukotihankkeet), puh. 040 057 9358, sami.vaateri@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa. Mehiläisellä on Suomessa yli 140 palvelukotia eri puolella Suomea, joissa on yli 5000 asukaspaikkaa.