Mehiläinen ja Blueprint Genetics yhteistyöhön – ”Geenidiagnostiikalle tarvitaan turvallinen kanava myös avohoidossa”

Lehdistötiedote 26.11.2018

Mehiläisen lääkärit voivat jatkossa tilata geenitutkimuksia Blueprint Geneticsiltä. ”Olemme tunnistaneet alan haasteet sekä kuluttajan että lääkärin kannalta. Geenidiagnostiikalle tarvitaan turvallinen kanava myös avohoidossa”, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

Blueprint Genetics Oy on vuonna 2012 perustettu suomalainen geenidiagnostiikan yritys, joka tarjoaa perinnöllisten sairauksien diagnostiikkaa kliinisiin tilanteisiin ja ainoastaan lääkärin lähetteellä. Yhteistyössä Blueprint Geneticsin kanssa Mehiläinen pystyy tarjoamaan huipputason asiantuntemusta geenidiagnostiikasta sekä lääkäreiden että potilaiden avuksi.

- Yhteistyön avulla potilaat ja lääkärit eivät joudu olemaan monenkirjavien ja trendikkäinä pidettyjen kalliiden geenitutkimusten viidakossa ilman taustatukea. Yhteistyöllä pystymme varmistamaan, että tutkimuksia käytetään oikein perustein - eli oikein valittu tutkimus kuhunkin tilanteeseen, jolloin saadaan oikea diagnoosi ja apu, toteaa laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen Mehiläisestä.

- Olemme olleet osallisena mittavissa genomitutkimusprojekteissa, kuten esimerkiksi GeneRisk-projektissa, Suomen parhaiden asiantuntijatahojen kanssa ja sitä kautta tunnistaneet alan haasteet ja sudenkuopat. Siksi haluamme tarjota tarkkaan valikoitujen kumppaneiden kanssa turvallisen kanavan geenidiagnostiikalle, Hotakainen lisää.

Blueprint Genetics on kansainvälisesti toimiva suomalainen yritys, joka toimii johtavien yliopistosairaaloiden kanssa pääosin Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Pohjoismaissa. Testattuja potilaita on yhteensä jo yli 30 000. Blueprint Geneticsin asiakkaita Suomessa ovat mm. kaikki yliopistolliset sairaalat sekä useat keskussairaalat. Tutkimuksien tulkintaa suorittaa Helsingissä perinnöllisyyslääkärin johtama tiimi.

Mehiläinen edistää laadukkaiden geenitutkimusten käyttöä

Mehiläinen ottaa valikoimaansa vain testejä, joiden käyttökelpoisuuden se pystyy takaamaan. Esimerkkeinä hiljattain käyttöön tullut Fertify-hedelmällisyystesti sekä jo pidempään valikoimassa olleet lääkeaineiden sopivuutta kuvaavat ns. farmakogenetiikan testit.

Hotakainen pitää vaarana sitä, että vaihtelevan tasoisten ja epäeettistenkin testipaneelien tarjoajat johtavat kuluttajia harhaan lupaamalla tuloksia, jotka todellisuudessa eivät vastaa väitettyihin kysymyksiin lainkaan - tai vastaavat vain osittain ja jättävät merkittäviä geenimuutoksia huomiotta.

- Laajakaan geenitutkimus ei esimerkiksi tuo takeita terveydestä tai vaikkapa syntymättömän lapsen terveydestä. Pyrimme osaltamme edistämään laadukkaiden ja turvallisten tutkimusten käyttöä valitsemalla luotettavat toimijat kumppaneiksi, jolloin potilaat ja lääkärit saavat parhaiten kohdennetun avun, Hotakainen painottaa.

Lisätietoa:
Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, p. 050 490 4181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi
Blueprint Genetics, laboratoriojohtaja Juha Koskenvuo, juha.koskenvuo@blueprintgenetics.com

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 360 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 14 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.