Mehiläiseltä uusi digipalvelu hoidontarpeen arviointiin – myös mobiilisovellus käyttöön Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilussa

Lehdistötiedote 13.10.2017

Mehiläinen on ottanut Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilussa käyttöön OmaMehiläinen-sovelluksen sekä uuden sähköisen ajanvarauspyynnön, joka päättelee asiakkaan oireista alustavan diagnoosin ajanvarauksen yhteydessä. ”Digitaaliset palvelut tulevat parantamaan merkittävästi julkisten terveyspalveluiden saatavuutta, laatua ja asioinnin helppoutta”, arvioi liiketoimintajohtaja Markku Näreneva.

Asiointi Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilussa mukana olevalla Hyvinkään Oma Lääkärisi -asemalla hoituu jatkossa aiempaa sujuvammin uuden sähköisen ajanvarauspyynnön avulla. Sähköinen ajavarauspyyntö tehdään Mehiläisen verkkosivujen ajanvarauksen kautta.

- Ajanvarausta tehdessään asiakas kertoo, missä pääasiallinen vaiva on sekä kuvailee oireet ja aiemman hoidon. Asiakkaan antamien tietojen pohjalta hänet ohjataan sähköisesti suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin. Terveysaseman ammattilaiset saavat ajanvarauspyynnöstä esitiedot vaivasta ja hoidon kiireellisyydestä, kuvailee Mehiläisen julkisista terveyspalveluista vastaava johtaja Markku Näreneva.

Sähköinen ajanvarauspyyntö palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden. Palvelua voivat käyttää Hyvinkään Oma Lääkärisi -aseman asiakkaaksi listautuneet asiakkaat. Sähköiseen ajanvarauspyyntöön sisältyvän hoidontarpeen arvioinnin on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa Mehiläisen yhteistyökumppani Klinik Healthcare Solutions Oy.

OmaMehiläinen-sovelluksesta suora viestiyhteys hoitajaan

Mehiläinen on ottanut Hyvinkään Oma Lääkärisi -asemalla käyttöön myös OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen. Mobiilisovelluksen Digiklinikan kautta asiakkaat voivat muun muassa saada maksutta, viestien välityksellä yhteyden omaan hoitajaansa. Hoitaja ohjaa asiakkaan tarvittaessa Digiklinikan lääkärille.

- OmaMehiläisen kautta Mehiläisen valinnanvapauskokeilun asiakkaat voivat lisäksi uusia reseptejä Digiklinikalla hoitajan kautta, tilata reseptilääkkeet Digiapteekista suoraan kotiovelle sekä tutkia omia terveystietojaan, toteaa Näreneva.

Digipalveluilla asioinnin helppoutta myös julkisiin terveyspalveluihin

Mehiläisen Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeiluissa julkisissa terveyspalveluissa pilotoimat palvelut ja asiointikanavat ovat olleet jo pitkään käytössä Mehiläisen yksityis- ja  työterveysasiakkaille.

- Digitaaliset palvelut tulevat parantamaan merkittävästi julkisten terveyspalveluiden saatavuutta, laatua ja asioinnin helppoutta, Näreneva arvioi.

- Kun yksityiset palveluntuottajat pääsevät mukaan tuottamaan julkisia terveyspalveluja, esimerkiksi digitaaliset palvelut tulevat ottamaan nopeasti isoja loikkia eteenpäin. Asiakkaalle tämä näkyy parempina ja helpommin saavutettavina palveluina. Palveluntuottajille digitaaliset palvelut voivat taas tuoda säästöjä, kun osa asioista hoituu nopeammin digitaalisesti, sanoo Näreneva.

Mehiläinen on käynnissä olevien valinnanvapauskokeilujen markkinajohtaja. Mehiläisen Oma Lääkärisi -asemien asiakkaaksi on valinnanvapauspiloteissa listautunut jo yli 5000 asiakasta.

- Mehiläinen, julkisista terveyspalveluista vastaava liiketoimintajohtaja Markku Näreneva, puh: 044 598 6560, sähköposti: markku.nareneva@mehilainen.fi

- Mehiläisen viestintä, viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, puh: 040 196 2892, sähköposti: laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.