Miehillä syöpä iskee useimmiten eturauhaseen - uusi tutkimusmenetelmä kokeilussa

Lehdistötiedote 14.8.2017

Eturauhassyöpä on Suomessa miesten tavallisin syöpä ja johtaa yli 800 kuolemantapaukseen vuosittain. Mehiläisen ja Tukholman Karoliinisen instituutin yhteisprojektissa testataan uutta eturauhassyövän tutkimusmenetelmää Suomessa.

Uusia eturauhassyöpätapauksia todetaan Suomessa noin 5 000 vuodessa. Määrän ennustetaan kasvavan väestön ikääntyessä, sillä eturauhassyöpä on erityisesti ikääntyneen miehen sairaus.

- Eturauhasyöpää voi sairastaa tietämättään. Usein se löytyy, kun tutkitaan asiakkaan virtsaamisongelmia, urologian erikoislääkäri Henrikki Santti Mehiläisestä sanoo.

Eturauhassyöpäriskiä lisääviä tekijöitä ovat muun muassa ylipaino, tupakointi ja runsas eläinrasvojen käyttö. Perinnöllisiä riskitekijöitä voi epäillä, mikäli suvussa on useammalla mieshenkilöllä todettu eturauhassyöpä, ja jos tauti todetaan alle 50-vuoden iässä.

Eturauhassyövän jatkotutkimustarve askarruttaa vastaanotolla urologia ja muita lääkäreitä lähes päivittäin. Miesten eturauhassyöpäriskiä arvioidaan nykyisin verikokeesta tehtävän PSA-testin avulla.

PSA-arvo saattaa olla koholla, vaikka syöpää ei olisikaan. Syöpä voidaan varmentaa tai poissulkea ottamalla koepala eturauhasesta. Toimenpide on ikävä ja toisinaan myös turha. Toisaalta kaikkia vakavia syöpiä ei löydetä riittävän ajoissa nykyisen menetelmän avulla.

- Koepalan ottaminen on epämiellyttävä toimenpide ja sisältää myös riskejä. Uuden testin myötä koepalojen otto voi laskea jopa puoleen, mikä vähentää potilaille aiheutuvia haittoja ja toisaalta pienentää turhista näytteiden otoista aiheutuvia kustannuksia, Santti toteaa.

Karoliinisen instituutin kehittämän Stockholm3-testin avulla eturauhassyövändiagnosointia on parannettu merkittävästi.

- Syöpädiagnostiikan menetelmiä on kehitettävä aktiivisesti myös Suomessa. Yhteistyöprojekti Karoliinisen instituutin kanssa antaa meille uusia keinoja miesten eturauhassyövän tehokkaampaan toteamiseen, laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen Mehiläisestä kertoo yhteishankkeesta.

Ilmainen testaus PSA-tutkimuksen yhteydessä

• Uusi eturauhassyövän tutkimusmenetelmä, Stockholm3-testi on kokeilussa Mehiläisen toimipisteissä pääkaupunkiseudulla, Kouvolassa, Lahdessa, Turussa ja Vaasassa.
  • Tutkimus on käynnissä heinä - lokakuussa 2017.
  • Kaikki PSA-testiin tulevat asiakkaat voivat halutessaan osallistua tutkimukseen veloituksetta.
  • Tutkimusta varten otetaan verinäyte PSA-näytteenoton yhteydessä.
  • Mikäli testissä ilmenee syöpäepäily, hoitava lääkäri suunnittelee jatkotoimenpiteet.
  • Eturauhassyövän tutkimusmenetelmää kehitetään Mehiläisen ja Karoliinisen instituutin FIN3-tutkimusprojektissa.

Lisätietoja medialle:

Henrikki Santti, urologian erikoislääkäri, Mehiläinen, Puh. 050 5144 407, henrikki.santti@mehilainen.fi.

Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, Mehiläinen, Puh. 050 490 4181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi.

Mehiläisen viestinnän yhteyshenkilö: Viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, puh. 040 196 2892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.