Onko rusketus riski? Ihotautilääkäri kertoo

Lehdistötiedote 27.6.2018

Nauti auringosta viisaasti! Ihotautien erikoislääkäri Kari Saarinen Mehiläisestä ei suosittele auringonpalvontaa, sillä rusketus ja ihon punoitus ovat merkkejä jo tapahtuneesta ihovauriosta.

Auringon vaikutukset ihoon ovat Mehiläisen ihotautien erikoislääkärin Kari Saarisen mukaan pikemminkin huonoja kuin hyviä, jos ihoa rasitetaan säännöllisesti liiallisella UV-altistuksella ruskettumisen toivossa. Auringolla on terveysvaikutuksia, kunhan nauttii auringosta viisaasti.

Miten auringonvalo vaikuttaa iholla?

Rusketus on ihon suojamekanismi auringon vaarallista UV-säteilyä vastaan. Rusketus syntyy silloin, kun ihosolut yrittävät suojata tumassaan olevia perintötekijöitä mutaatioita aiheuttavalta UV-säteilyltä.

– Ihosolut komentavat ihon pigmenttisoluja tuottamaan melaniinipigmenttiä tuman suojaksi ja vaurioiden vähentämiseksi. Tämän vuoksi iho palaa vähemmän herkästi rusketuksen muodostuttua.

Liiallinen auringonotto lisää ihosyöpäriskiä ja vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Erityisesti pitkäaaltoinen UVA-säteily pääsee syvälle ihoon, missä se tuhoaa kollageenia ja ihon elastista kudosta. Sen vuoksi auringossa pitkään oleilevien kannattaakin suojautua kunnolla.

Auringolla on myös terveysvaikutuksia

Auringon UVB-valon vaikutuksesta ihon reseptorit alkavat tuottaa D-vitamiinia, eli auringonvalolla on myös positiivisia terveysvaikutuksia. D-vitamiinin tuotannon käynnistämiseksi riittää kuitenkin vain 15 minuuttia auringonpaistetta kasvoille ja käsivarsille kolme kertaa viikossa. Pidempään ei auringonvalossa tarvitse olla.

– D-vitamiinivarastot tyhjenevät jo alkusyksyllä, eli vaikka kuinka paahtaisi itseään auringossa, ei siitä ole lisähyötyä. D-vitamiinilisä on myös auringonpalvojille tarpeen talvella –  erityisesti pimeässä Suomessa.

Aurinkoinen päivä piristää, ja moni kokee valon määrän lisääntymisen kohentavan mielialaa. Osa kokee auringon valon auttavan myös ihosairauksiin. Valohoitoa ja UV-valoa voidaankin Saarisen mukaan hyödyntää joidenkin tulehduksellisten ihosairauksien, kuten atooppisen ihottuman, punajäkälän ja psoriaasin hoidossa. Osa kokee auringon auttavan myös akneen, mutta sen hoidossa Saarinen uskoo aknelääkkeiden olevan kuitenkin yleensä tehokkaampia kuin valohoidon.

Aiemmin palanut iho palaa helposti uudelleen

Kun iho on jo kerran palanut auringossa, palaa se helposti uudelleen ja usein myös syvemmältä kuin aiemmin.

– Vauriot soluissa ovat jo syntyneet, mutta toki oireita voi lievittää viileillä kääreillä, hydrokortisonivoiteella ja tulehduskipulääkkeillä, kuten ibuprofeiinilla. Jos oireet eivät helpota nopeasti ja nousee esimerkiksi kuume tai iholle ilmestyy rakkuloita, on hyvä hakeutua pikaisesti lääkärin vastaanotolle, Saarinen neuvoo.

Auringon haitoista ja riskeistä puhutaan usein, mutta silti osa ihmisistä suhtautuu ihon palamiseen tai suojaamiseen auringolta huolettomasti.

– Rusketus vaikuttaisi aiheuttavan osalle ihmisistä mielihyvää, ja osasyy tähän voi olla pakonomainen tarve ottaa aurinkoa aina, kun mahdollista. Olen törmännyt tutkimusnäyttöihin siitä, että auringossa oleskelu tuottaa elimistössä endorfiineja, mikä aiheuttaa joillekin addiktion oleilla auringossa, Saarinen toteaa.

Miten tutkit luomesi ja mihin tulisi kiinnittää huomiota – 4 vinkkiä

1. Jos huomaat ihollasi uusia luomia, jotka eivät vaikuta kuuluvan vanhojen luomien joukkoon, tutkituta ne lääkärillä. Useimmiten melanooma ilmaantuu ihon terveeseen kohtaan, mikä takia juuri uusien luomien tarkkailu on tärkeää.

2. Värimuutos vanhassa luomessa on aina vaaran merkki. Myös luomen reunojen muuttuminen poimuileviksi, ulokkeisiksi tai symmetrisen luomen muuttuminen epäsymmetriseksi luomeksi ovat merkkejä siitä, että luomet tulisi tarkastuttaa.

3. Selän tai muiden hankalien paikkojen luomien tutkimiseen kannattaa pyytää apua toiselta. Myös peiliä ja kännykän kameraa voi hyödyntää luomimuutosten löytämisessä.

4. Jos sinulla on paljon luomia vartalolla (yli 50), punapigmenttiä iholla/hiuksissa, pisamia tai lähisuvusta löytyy melanoomaa, kannattaa luomet tarkistuttaa vuosittain ihotautilääkärillä.

Lisätietoja: Mehiläinen Oy, ihotautien erikoislääkäri Kari Saarinen.

Yhteydenotot Mehiläisen viestintään, Tuula Kukonlehto, puh. 040 193 9903, tuula.kukonlehto@mehilainen.fi.

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 360 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 14 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.