Sairaala NEO ja Mehiläisen lääkärikeskuspalvelut yhdistyvät Turussa

Lehdistötiedote 12.5.2017

Mehiläinen ja turkulainen Sairaala NEO ovat allekirjoittaneet yrityskaupan, jolla Mehiläinen hankkii täyden omistuksen NEO Terveys Oy:stä. Kahden paikallisesti arvostetun yhtiön yhdistymisen myötä Turkuun syntyy vahva terveyspalveluiden suunnannäyttäjä, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman laadukkaita terveyspalveluja sekä joustavat digitaaliset asiointikanavat. Yhdistyneellä yrityksellä on myös paremmat resurssit vastata mahdollisen valinnanvapauden lisääntymisen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin julkisesti rahoitettujen terveyspalveluiden osalta.

Mehiläinen jatkaa vahvaa kehitystä ja kasvua Turun seudulla ostamalla Sairaala NEO:n 12.5.2017 allekirjoitetulla osakekaupalla. Sairaala NEO tarjoaa Turussa ja Salossa monipuoliset yleis-, erikois- ja hammaslääkäripalvelut sekä muut asiantuntijapalvelut 38:lla lääketieteen erikoisalalla yli 300 ammattilaisen voimin. Suun terveyden palveluissa yhdistynyt NEO ja Mehiläinen tulevat tarjoamaan asiakkailleen Varsinais-Suomen laajimmat palvelut.

”Olemme seuranneet vaikuttuneina jo pitkään NEO:n kehitystä vahvaksi paikalliseksi toimijaksi, sen hyvää mainetta sekä toiminnan kasvua ja kehitystä. Tämän järjestelyn avulla pystymme molempien osapuolten vahvuuksien pohjalta yhdessä kehittämään toimintaamme edelleen potilaidemme parhaaksi”, toteaa Mehiläisen liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala.

Sairaala NEO:n ylilääkäri ja hallituksen puheenjohtaja Jussi Rantanen avaa järjestelyn taustoja:

”NEO:n kasvutarina on ollut huikea ja hiukan hankalien alkuvuosien jälkeen firma on nyt kannattava. Siitä huolimatta katsoimme sekä NEO:n osakkeenomistajien että työntekijöiden näkökulmasta järkeväksi tarttua Mehiläisen tarjoamaan tilaisuuteen. Yksityisen terveydenhuollon lähivuosien näkymät ovat harvinaisen sumuisia. Vakuutusyhtiöt haluavat ohjailla asiakasvirtoja yhä voimakkaammalla otteella samalla, kun sote-uudistuksen vaikutusten luonne ja suuruus nähdään vasta monen vuoden kuluttua. Arvioimme, että vaikka NEO on merkittävä toimija paikallisella tasolla, olemme yrityksenä edelleen huomattavasti liian pieni kohtaamaan tulevien vuosien haasteet yksin.”

Myös Sairaala NEO:n toimitusjohtaja Matti Markkula on tyytyväinen uuteen kumppaniin. Mehiläinen tuo NEO:on vahvuuksia, joiden avulla pystytään paremmin varautumaan tulevaisuuden haasteisiin - esimerkiksi sote-uudistuksesta johtuviin.

”Jotta asiakkaiden tarpeisiin pystytään vastamaan laadukkaasti myös tulevaisuudessa, on taustalla hyvä olla vahvat kehitysresurssit, edistykselliset digipalvelut sekä laaja palveluverkosto. Osana Mehiläistä olemme vahvoja myös näillä osa-alueilla”, sanoo Markkula.

Osakekaupan jälkeen toiminta ja asiakaspalvelu Sairaala NEO:n nykyisissä moderneissa tiloissa jatkuu ja henkilökunnan sopimukset säilyvät ennallaan. Sairaala NEO:n toimitusjohtaja Matti Markkula jatkaa yksikönjohtajana Mehiläisessä.

”Haluamme oppia NEO:n toimintatavoista ja vertailla parhaita käytäntöjä kummankin yhtiön osalta. Tavoitteenamme on säilyttää NEO:n paikallinen yrittäjähenki sekä tekemisen meininki ja ammentaa niistä vahvuuksia yhteiseen toimintaamme”, kuvailee Mehiläisen Hartiala lopuksi.

- Mehiläinen Oy, liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala, puhelin: 040 589 9604, sähköposti: anssi.hartiala@mehilainen.fi
- NEO Terveys Oy, toimitusjohtaja Matti Markkula, puhelin: 040 505 0856, sähköposti: matti.markkula@sairaalaneo.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Sairaala NEO on monipuolinen lääkärikeskus, jossa on 38 eri erikoisalan lääkäripalvelut, hammaslääkäripalvelut, työterveyspalvelut, kuntoutuspalvelut sekä muita asiantuntijapalveluita. NEO:ssa työskentelee noin 300 terveydenhuollon ammattilaista Turun ja Salon toimipisteissä. NEO:n sairaalassa tehdään noin 2 200 toimenpidettä vuosittain, joista eniten ortopedian, silmäkirurgian, neurokirurgian, käsikirurgian ja plastiikkakirurgian alaan kuuluvia leikkauksia. www.sairaalaneo.fi