Suuntaatko rinteeseen? - Lääkärin vinkit hiihtolomalaiselle

Lehdistötiedote 15.2.2018

Suomalaiset suuntaavat laskettelurinteisiin koulujen hiihtolomaviikoilla. Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny Mehiläisestä antaa 6 vinkkiä, jotka hiihtolomalaisen on hyvä muistaa myös vauhdin hurmassa.

1. Muista lihasten lämmittely.

Ennen rinteeseen lähtemistä on tärkeä lämmitellä, jotta olo on vetreä ja lihakset valmiina tositoimiin. Lihasten lämmittely edistää turvallista urheilua.

2. Suojaa pääsi.

Suojaa pääsi käyttämällä oikeankokoista kypärää. Kaatumisessa on riski saada esimerkiksi aivotärähdys, josta voi seurata lievää päänsärkyä, väsymystä, pahoinvointia ja oksentelua. Jos kaadut itse tai kaverisi lyö päänsä rinteessä, on tärkeä selvittää, onko hän ollut tajuttomana kaatumisen jälkeen. Jos ihminen on hetkenkin tajuttomana tai päävamman liittyy muistikatko, lääkärin arvio tilanteesta on tarpeen. Jos kaatunut henkilö on tajuton, ei liiku tai hänellä on hengitysvaikeuksia, soita välittömästi hätänumeroon 112.

3. Muista nesteytys – huolehdi energiatasosta.

Riittävä nesteen saanti on tärkeää myös talviurheilussa, samoin kuin terveellinen ja riittävän energiapitoien ruoka. Syö ja juo tasaisesti päivän aikana. Nappaa heti urheilusuorituksen jälkeen vaikkapa ruisleipä tai banaani, sillä energiaa kuluu lihasten palautumiseen. Alkoholi ei kuulu rinteeseen. Jos after ski venähtää illalla pitkäksi, ota seuraava päivä rauhallisesti.

4. Huolehdi mahdollisen urheiluvamman ensiavusta.

Joskus rinteissä tapahtuu kaatumisia ja törmäyksiä. Usein ensiavuksi vammakohtaan sopivat perinteiset kylmä, koho ja kompressio: pidä kankaan sisään pujotettua kylmäpussia vammakohdassa heti 15–20 minuuttia, nosta vammautunut kohta kohoasentoon ja purista vammakohtaa heti käsin.

Jatka toimenpiteitä 2-3 päivän ajan: pidä vammakohdan ympärillä tukevaa ja joustavaa sidettä sekä raajaa tai kehonosaa koholla mahdollisimman paljon. Toista myös kylmähoito useita kertoja päivässä. Vammaa on syytä näyttää lääkärille, jos vamma-alueen kipu ja turvotus ovat voimakkaita ja viimeistään silloin, jos kipu ja turvotus jatkuvat vielä seuraavana päivänä.

5. Paleltuneeseen ihoon auttaa lämpö.

Pakkanen ja viima saattavat aiheuttaa suojatullekin iholle paleltumia. Paleltuneen ihon tunnistaa värimuutoksista ja siitä, että kohta on tunnoton tai sitä pistelee. Paleltuman ensiapu on hyvä aloittaa suojaamalla paleltuma kylmältä ja lämmittämällä sitä vaikkapa lämpimällä iholla tai vedellä. Mikäli ihon normaali väri ja tunto ei palaa tunnin lämmittelyllä, on aika lähteä lääkäriin.

6. Jätä aikaa rentoutumiselle.

Usein lyhyttä hiihtolomaa ei kannata aikatauluttaa samoin kuin arkea. Tiukka aikataulu voi tuntua velvollisuudelta, joka aiheuttaa stressiä. Riittävä ja säännöllinen uni on lomalla yhtä tärkeää kuin arjessa. Jotta lomasta saa kaiken irti, on parempi tehdä liian vähän kuin liikaa.

Vinkit antoi Mehiläisen ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny.

Lisätiedot:

- Mehiläinen Oy, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny

- Yhteydenotot viestintäpäällikkö Laura Martinsuon kautta. Sähköposti: laura.martinsuo@mehilainen.fi, puhelin: 040 196 2892

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.