Mekonomen seuraavaksi Suomeen

Mekonomen, Skandinavian johtava autonvaraosaketju, käynnistää toiminnot Suomessa avaamalla kuusi Mega-yksikköä Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun yhteistyössä Metro Auto Oy:n kanssa  Mekonomen suunnittelee avaavansa yhteensä 15 Mega-yksikköä Suomessa vuoteen 2012 mennessä.

”Suomi on seuraava maa kansainvälisessä laajentumisessamme. Julkistamme Mega-konseptin yhteistyössä Metro Auto Oy:n kanssa näissä kolmessa kaupungissa. Päämääränä on markkinajohtajan asema etabloimalla Mekonomen yhteistyökumppanin avulla koko Suomeen. Haluamme autoilun olevan helpompaa myös suomalaisille kuluttajille ja yrityksille”, sanoo Håkan Lundstedt, Mekonomen AB:n toimitusjohtaja ja konsernijohtaja.

”Mekonomen täydentää erinomaisesti nykyisiä toimintojamme. Suomessa ei tällä hetkellä ole toiminnassa konseptia, joka vastaisi Mekonomenin laatua ja vahvuuksia. Olemme tyytyväisiä siitä, että Mekonomen on valinnut meidät ensimmäiseksi yhteistyökumppaniksi Suomeen etabloitumisen yhteydessä”, sanoo Pekka Kosonen, toimitusjohtaja, Metro Auto Oy.

Suomen autokanta käsittää noin 3 miljoonaa ajoneuvoa, joista 2,8 miljoonaa on henkilöautoja.  Autokannan keski-ikä on kasvanut viimeiset 20 vuotta ja on nykyisin noin 11 vuotta, kun Ruotsin vastaava luku on hieman alle 10 vuotta. Varaosien jälkimarkkinoiden arvo on yhteensä noin 2,5 miljardia euroa.

Suomen toimintojen käynnistämisen arvioidaan vaikuttavan Mekonomenin EBIT-tulokseen noin -10 miljoonan kruunun verran vuonna 2010 ja 2011. Vuodesta 2012 alkaen toimintojen arvioidaan tuottavan voittoa.

Mekonomenin Mega-yksiköissä yhdistyvät liike ja korjaamo. Näin saadaan parempi saatavuus, pidemmät aukioloajat ja laajempi valikoima, jotta kuluttajat saavat helpommin apua autoasioissa. Ensimmäinen Mega-yksikkö avautuu Helsingissä tänä syksynä.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:

Håkan Lundstedt, Mekonomen AB:n toimitusjohtaja ja konsernijohtaja, puh. 08-464 0000

Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB, puh. 08-464 0000

Mekonomen autoilijan apuna. Tarjoamme laajan ja selkeän valikoiman kohtuuhintaisia ja innovatiivisia ratkaisuja ja tuotteita niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Olemme Skandinavian johtava autonvaraosaketju, jolla on omat tukkukauppa­toiminnot, yli 200 liikettä ja yli 1000 korjaamoa, jotka toimivat Mekonomen-tuotemerkin alla.