Veli-Matti Riihimäki ateria-automaattipalveluja tarjoavan Menumat Oy:n toimitusjohtajaksi

Report this content

Ikääntyneiden kotona asumista edistävä ateria-automaattipalveluja tarjoava kasvuyritys Menumat Oy vahvistaa organisaationsa osaamista palkkaamalla Veli-Matti Riihimäen uudeksi toimitusjohtajaksi. Riihimäki on aikaisemmin toiminut Silmäaseman toimitusjohtajana ja on myös vuonna 2007 Attendo Oy:hyn fuusioituneen MedOne:n perustajajäsen.

Suomalaiseen palveluteknologiaan perustuvia ateriapalveluja ikäihmisille tarjoavan Menumat Oy:n hallituksen jäsen, lääketieteen lisensiaatti Veli-Matti Riihimäki, 39, on nimitetty yrityksen toimitusjohtajaksi 1.2.2014 alkaen. (www.menumat.fi)

Riihimäki on tunnettu merkittävästä roolistaan MedOne Oy:ssa (yritys fuusioitui Attendo Oy:hyn 2007), jossa hän oli avainhenkilönä kehittämässä yrityksestä Suomen johtava sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja.

Viime vuosina Riihimäki on myös toiminut Suomen suurimman kotimaisen optikkoketjun Silmäasema Fennican toimitusjohtajana. Siinä roolissaan hän antoi huomattavan panoksensa ketjun toimintaan ja konserni on nyt yksityisen silmäterveydenhuollon markkinajohtaja Suomessa.

Terveydenhuollon kokemusta Riihimäellä on runsaasti. MedOne:n aikana avainhenkilöt toimivat yleislääkärinä kunta-asiakkaiden eri toimipisteissä ympäri Suomea. Tämän jälkeen Riihimäki on toiminut mm. kunnan johtavan lääkärin virassa, geriatrisen osaston lääkärinä ja psykiatrina.

Iäkkäiden ihmisten palvelutarpeista Riihimäelle on kertynyt kokemusta mm. Seniorirahasto Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Seniorirahasto on viime vuosina rakennuttanut kymmenen tehostettua palvelutaloa eri puolelle Suomea.

Ikäihmisten palvelut kiinnostavat – Menumatin kasvu keskimäärin 100 % vuodessa

Vuonna 2007 toimintansa aloittanut Menumat Oy tarjoaa kunnille kustannustehokkaan tavan tukea ikäihmisten mahdollisuutta jatkaa itsenäistä elämää kotona. Palvelua hyödyntävät käyttäjät voivat itse päättää mitä syövät ja mihin kellonaikaan. Aterioiden vallinnanvapaus  ja ruoan korkea laatu on saanut kiitettävää palautetta asiakastutkimuksissa.

Kuntasektori onkin osoittanut suurta kiinnostusta palvelua kohtaan. Menumat on viimeisten kolmen vuoden aikana kasvanut keskimäärin noin 100 % vuodessa. Liikevaihto vuonna 2013 oli 2,7 miljoonaa euroa ja tulos positiivinen.

Nopea kasvu ja parantunut tulos nostavat yhtiön uudelle tasolle ja organisaation osaamista vahvistamalla haluamme varmistaa, että voimakas kasvumme jatkuu ”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Michael Ramm-Schmidt.

Yhtiön perustaja ja toimitusjohtajan tehtäviä vuodesta 2007 hoitanut Jukka Penttinen, 59, siirtyy kehitysjohtajaksi ja on organisaation vahvistumiseen tyytyväinen:

”Meille on onnenpotku, että Veli-Matti Riihimäki tulee mukaan toimintaan. Uskomme, että Riihimäen terveydenhuollon tuntemus ja kokemus kasvuyritysten johtamisesta edistää Menumatin kasvukehitystä”.

Tavoitteena saada ateriapalvelu käyttöön yhä laajemmin

20 kuntaa käyttää jo Menumatin ateriapalveluja ja ateria-automaatti löytyy yli 1300 kodista ympäri Suomea. Menumatin tavoitteena on kuitenkin saada palvelu yhä laajemmin ikääntyneen väestön käyttöön.

”Meidän on löydettävä uusia tapoja nostaa ateria-automaattipalvelun tunnettuutta ja autettava kuntia, ikä-ihmisiä ja heidän omaisiaan löytämään palvelu ja siirtymään sen piiriin”, Veli-Matti Riihimäki kuvailee yrityksen tavoitteita.

”Tulemme ateriapalveluiden lisäksi kartoittamaan muitakin ikääntyneiden kotonaan tarvitsemia palveluja.

Ikääntyneisiin ihmisiin kohdistuvien palvelujen suunnittelu ja jalkautus on kasvava ala ja on erittäin mielenkiintoista päästä mukaan kehittämään Menumatin toimintaa”, Riihimäki jatkaa.

Lisätietoja:

Menumat Oy:n  hallituksen puheenjohtaja

Michael Ramm-Schmidt

0400 416 441

michael.ramm-schmidt@exle.fi

Menumat Oy:n toimitusjohtaja 1.2.2014 alkaen

Veli-Matti Riihimäki

veli-matti.riihimaki@fimnet.fi

Menumat Oy.n toimitusjohtaja 1.2. 2014 asti

Jukka Penttinen

Jukka.penttinen@menumat.fi

Menumat lyhyesti:

Menumat Oy on 20 suomalaisen yksityishenkilön omistama yritys. Yritys tukee iäkkäiden kotona asumista vuokraamalla koteihin helppokäyttöisen, puhuvan ateria-automaatin, joka koostuu kiertoilmauunista, pienestä pakastimesta ja laitteen sisällä olevasta tietokoneesta. Menumat Oy valmistaa ateria-automaatit itse suomalaisena työnä Helsingin Herttoniemessä ja ateriat valmistaa Finncatering Oy.

Menumatilla on tällä hetkellä noin 1.300 asiakasta 20 kaupungissa ja kunnassa. Suurin asiakasmäärä on Helsingissä, yli 800. Vuonna 2013 liikevaihto oli 2,7 miljoonaa euroa.