Kartongista lisäarvoa kirsikkatomaattien pakkausmateriaalina

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 31.1.2019

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board ja Osuuskunta Närpiön Vihannes ovat yhteistyössä teettäneet tutkimuksen, jossa vertailtiin kartongista tehtyjä kirsikkatomaattirasioita muovipakkaukseen. Tutkimus keskittyi erityisesti kuluttajien mielikuviin, ruokahävikkinäkökulmaan ja ilmastovaikutuksiin. Tulosten mukaan kuluttajat pitävät kartonkia muovipakkauksia vastuullisempana valintana ja tämä koettu arvo näkyi myös halukkuutena maksaa siitä enemmän. Tutkimus osoitti myös, että kirsikkatomaatit säilyvät kartonkirasioissa vähintään yhtä hyvin kuin muovipakkauksissa.

Tutkimuksen yksityiskohtaisen kuluttajatutkimuksen toteutti ulkopuolinen kuluttajatutkimusyritys Sense N Insight Suomessa. Osallistujat pitivät kartonkia kätevänä, innovatiivisena, esteettisesti miellyttävänä ja vastuullisena korkean arvon tuotteena, joka vahvistaa mielikuvaa tomaattien laadukkuudesta. Useimmat vastaajat ilmoittivat suosivansa kartonkia sen kierrätettävyyden vuoksi, mutta mainitsivat haluavansa nähdä sen sisällä olevat tomaatit paremmin. Tutkimukseen osallistuneet kuluttajat olivat valmiita maksamaan kartonkirasiasta enemmän kuin muovipakkauksesta. Tämä osoittaa, että kuluttajat etsivät nyt aktiivisesti vaihtoehtoja muoville.

Tutkimuksen toinen osa tarkasteli kirsikkatomaattien säilyvyyttä ja niiden kasvattamisen ilmastovaikutuksia. Tuote itsessään on arvokas, minkä takia hävikin välttäminen on erityisen tärkeää. Luonnonvarakeskus (Luke) tutki kirsikkatomaattien säilyvyyttä, kun ne oli pakattu Metsä Boardin eri kartonkilaatuihin ja kierrätetystä PET-muovista valmistettuihin pakkauksiin. Tulosten mukaan kirsikkatomaatit säilyvät kartonkirasioissa vähintään yhtä hyvin kuin muovipakkauksissa.

Tutkimuksessa mitattiin myös kierrätetystä PET:stä valmistetun muovirasian ilmastovaikutus, jonka todettiin olevan kuusi kertaa suurempi kuin keskimääräinen kartonkikotelon ilmastovaikutus. Tämä osa tutkimusta perustui tuotanto- ja kuljetustietoon sekä Metsä Boardin toimittamaan kartongintuotantoa koskevaan lisätietoon.

Kuten muidenkin elintarvikepakkausten kohdalla, kirsikkatomaattipakkauksen varsinaisen kokonaisvaikutuksen ilmastoon todettiin olevan suhteessa hyvin pieni itse elintarvikkeen tuotantoon verrattuna. Siksi ensiarvoisen tärkeää onkin käyttää elintarvikkeet ja välttää kokonaan ruokajätteen syntyminen.

Linkki valokuvaan

Leena Yliniemi, Teknisen markkinoinnin johtaja, Metsä Board
Sähköposti: leena.yliniemi@metsagroup.com

Marjo Halonen, Viestintäjohtaja, Metsä Board
Sähköposti: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 1,8 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 350 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram Slideshare

www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2017 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 100 henkilöä. Konsernilla on toimintaa lähes 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare