M-realin vuoden 2011 viimeisen neljänneksen tulos heikkenee selvästi ja Suomessa käynnistetään yt-neuvottelut alhaisiin toimitusmääriin varautumiseksi

M-real Oyj Pörssitiedote 8.12.2011 klo 15.00

M-real Oyj, joka kuuluu Metsäliitto-konserniin, arvioi vuoden 2011 kolmannen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä, että vuoden viimeisen neljänneksen liiketulos ilman kertaluonteisia eriä on suunnilleen kolmannen neljänneksen tasolla. Vuoden 2011 kolmannen neljänneksen liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 6 miljoonaa euroa.

Sellun ja paperin toimitusmäärät ovat kuitenkin olleet odotettua heikommat sekä sellun hinnan lasku arvioitua nopeampaa. Myös kartongin toimitusmäärät ovat olleet jossain määrin ennakoitua alhaisemmat, minkä uskotaan aiheutuvan varastotasojen nopeasta laskusta toimitusketjun eri osissa. Edellä mainittujen syiden takia vuoden 2011 viimeisen neljänneksen liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan selvästi heikompi kuin kolmannella neljänneksellä.

M-real käynnistää kaikkia Suomen tehtaita koskevat yhteistoimintaneuvottelut tavoitteena varautua tuotannon mahdolliseen sopeuttamiseen tilapäisesti alhaisia toimitusmääriä vastaavaksi lomautuksin ja työaikajärjestelyin. Kyseessä on ennakoiva toimenpide, mikäli tilauskannat eivät loppuvuoden 2011 tasosta merkittävästi parane. Mahdolliset sopeuttamistoimenpiteet arvioidaan tehdaskohtaisesti. Kaiken kaikkiaan neuvottelut koskevat noin 1 200 henkilöä.

”Kartongin loppukysyntä vaikuttaa olevan normaalilla tasolla ja kartongin alhaisempien toimitusmäärien uskotaan aiheutuvan varastotasojen laskun jatkumisesta toimitusketjun eri osissa. Kartongin pitkän aikavälin kysyntä- ja kannattavuusnäkymät jatkuvat vahvoina, mutta lyhyellä aikavälillä M-real varautuu alhaisten toimitusmäärien jatkumiseen mahdollistamalla lomautukset Suomen tehtailla. M-realin kannattavuus paranee merkittävästi kun aiemmin julkistetut toimenpiteet Alizayn tehtaan, Speciality Papersin ja päällystettyjen papereiden liiketoiminnan tappioiden eliminoimiseksi saadaan viimeistään vuoden 2012 alkuosalla päätökseen”, kommentoi toimitusjohtaja Mikko Helander.

M-real julkaisee vuoden 2011 tilinpäätöstiedotteen 9.2.2012.

Talousjohtaja Matti Mörsky, puh. 010 465 4913
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Juha Laine, puh. 010 465 4335

Metsä Board www.metsaboard.com Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 1,8 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 350 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.