Metsä Board aloittaa ensimmäisenä vaahtorainauksen testauksen tuotannossa

Metsä Board lehdistötiedote 27.5.2015

Metsä Board, Euroopan johtava taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja, testaa vaahtorainausta tuotannossa Kyron tehtaallaan Kyröskoskella. Metsä Board on jo vuosia kehittänyt teknologiaa kaupalliseen käyttöön, minkä odotetaan tuovan merkittäviä etuja yrityksen asiakkaille.

Vaahtorainausteknologiassa vesi-kuituseos ilmastetaan pienillä kuplilla, mikä tekee kartongista bulkkisemman ja keventää kartongin painoa. Vaahdon avulla kuidut myös asettuvat tasaisemmin rainalle, mikä parantaa kartongin formaatiota ja sitä kautta tasalaatuisuutta ja ulkonäköä. Vaahtorainaus vähentää myös raaka-aineiden, energian ja veden käyttöä.

”Vaahtorainausteknologia on osoittautunut toimivaksi jo laboratorio-olosuhteissa mutta myös testikoneilla”, Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio sanoo. ”Lupaavien testien ja esitutkimusten perusteella olemme päättäneet investoida teknologian jatkokehitykseen tuotanto-olosuhteissa. Tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme yhä tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä kartonkeja tulevaisuudessa.”

Metsä Board on vaahtorainauksen kehittämisen edelläkävijä. Metsä Board on osallistunut FIBICin kautta VTT:n tutkimus- ja kehitysohjelmiin, joita on vauhditettu Tekesin rahoituksella.

Teknologian Metsä Boardin Kyron tehtaalle asentaa Valmet.

Ari Kiviranta, SVP, Production and Technology, puhelin: 010 463 3999, sähköposti: ari.kiviranta@metsagroup.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja sekä markkinasellun tuottaja. Yhtiön myyntiverkosto palvelee merkkituote- ja kotelovalmistajia, aaltopahvipakkausten valmistajia, painotaloja ja tukkureita.

Metsä Board tarjoaa asiakkailleen laadukkaita kartonkeja kuluttaja- ja vähittäispakkauksiin sekä graafisen alan loppukäyttöihin. Metsä Board kehittää yhteistyössä asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa tuotteita sekä palveluita vaativiin käyttökohteisiin. Metsä Boardin kartonkia käytetään kauneuden- ja terveydenhoitotuotteiden, elintarvikkeiden, savukkeiden ja kestokulutushyödykkeiden pakkauksiin sekä graafisiin käyttötarkoituksiin.

Metsä Boardin pääkonttori on Suomessa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 3 100 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä.

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.