Metsä Board Husumin uusi kartonkikone vihittiin käyttöön

Metsä Board lehdistötiedote 14.4.2016

Metsä Boardin uusi taivekartonkikone Husumissa, Ruotsissa, on vihitty käyttöön 13. huhtikuuta. Vihkiäisiin oli kutsuttu muun muassa projektin yhteistyökumppaneita sekä Örnsköldsvikin kunnan ja paikallisten yritysten edustajia.

Tapahtuman kunniavieraana oli Ruotsin elinkeino- ja innovaatioministeri Mikael Damberg. Hänen kanssaan nauhaa leikkasivat Metsä Groupin pääjohtaja Kari Jordan, Örnsköldsvikin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Glenn Nordlund, Metsä Board Husumin pääluottamusmies Kenneth Olsson, Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Martti Asunta sekä Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.

Huomattavien rakennemuutosten jälkeen Husum on kartonkiin ja selluun keskittyvä tehdasintegraatti. Tehdas on myös merkittävä paikallinen työllistäjä. Reilun vuoden aikana läpivietyyn 170 miljoonan euron investointiohjelmaan kuuluu uusi Valmetin toimittama taivekartongin tuotantolinja sekä parannuksia tehdasalueen sellutehtaalla ja satamassa. Taivekartonkikoneen kapasiteetti on 400 000 vuositonnia. Metsä Board suuntaa koneen uuden tuotannon Amerikkaan sekä tarjoilupakkaamiseen maailmanlaajuisesti.

”Husumin tehtaalla on käytössään paras mahdollinen teknologia, työtekijöiden taitotieto sekä ihanteellinen sijainti rannikolla, missä tehtaalla on oma satama. Nämä tekijät tukevat myös asiakkaidemme menestymistä”, toteaa Mika Joukio, Metsä Boardin toimitusjohtaja.

Viime marraskuussa Metsä Board ilmoitti lisäksi investoivansa Husumin tehtaalla 38 miljoonaa euroa uuteen ekstruusiopäällystyslinjaan ja siihen liittyvään infrastruktuuriin. Tämä linja otetaan käyttöön vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Investoinnin avulla yritys parantaa edelleen tarjoomaansa ruoka- ja tarjoilupakkausloppukäyttöihin.

Lisätietoa:
Viestintäjohtaja Katri Kauppila, Metsä Board, p. 040 8299482
katri.kauppila(at)metsagroup.com

Valokuvia median käyttöön
Kartonkikoneen rakentamista käsittelevä video

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Sen osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

www.metsagroup.fi

Metsä Group on biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 600 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 116 000 suomalaista metsänomistajaa.