Metsä Board juhlii Pro Carton ECMA Awards 2015 -voittajia neljässä sarjassa

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 18.9.2015

Neljä Metsä Boardin kartongista tehtyä pakkausta palkittiin vuoden 2015 Pro Carton ECMA Awardseissa. Yksi palkinnoista tuli kestävän kehityksen sarjasta, jossa tuomaristo korosti kartongin ainutlaatuista ekologisuutta. Metsä Boardin kartonkeja käytettiin myös kolmen muun sarjan voittajapakkauksissa: kosmetiikassa, terveydenhoidossa ja juomissa.

”Olemme ilahtuneita siitä, että Metsä Boardin kartonkien ekologisuus on huomattu koko arvoketjussa ja sitä osataan käyttää innovatiivisesti niin, että tuote kiinnostaa kuluttajaa, erottuu kaupan hyllyltä ja tuo kustannushyötyjä”, Metsä Boardin EMEA-alueen myyntijohtaja Mika Paljakka sanoo. “Onnittelemme kaikkia, jotka osallistuivat voittaneiden pakkausten ideointiin, suunnitteluun ja valmistukseen.”

Kestävän kehityksen palkinnon sai Fazerin Alku-puuron pakkaus, jonka tuomaristo kuvaili tuovan merkittävää ekologista etua. Tuomaristo antoi kiitosta pakkauksen muotoilusta ja kuluttajaystävällisyydestä sekä siitä, että se on pääosin kartonkia ja siten helposti kierrätettävä. Pakkauksen kartonki on Metsä Boardin valmistamaa Simcotea.

Kauneus ja kosmetiikka -sarjan voittaja on Müller Soft Star Tissue Duchesse, jonka sylinteripakkaus on valmistettu Metsä Boardin Carta Elega -kartongista. Tuomariston mukaan pakkauksella on hyvin omaperäinen muoto ja rakenne, joiden ansiosta tuote erottuu kaupan hyllyltä. Tuomaristo vaikuttui myös pakkauksen pehmeästä tunnusta, kohopainatuksesta ja tekstuurista, jotka tekevät pakkauksesta vieläkin houkuttelevamman.

Terveydenhoito ja lääkkeet -sarjassa voittajaksi nousi Hoffman La Rochen Carta Elegasta kliinisiin testeihin valmistettu tuote. Tuomaristo piti siitä, miten erimuotoisille ja -kokoisille pulloille on pakkausratkaisussa omat tukevat paikkansa. Pakkauksessa ei ole käytetty vaahtomuovia tai muita materiaaleja suojaamaan iskuilta – ainoastaan oivaltavaa kartongin käyttöä. Tuomaristo piti myös ekologisia etuja merkittävinä, sillä pakkauksesta syntyy vähemmän jätettä ja sen kuljetuskustannukset ovat alhaisemmat. Pakkaus on 100-prosenttisesti kierrätettävä, koska se on valmistettu pelkästään kartongista.

Juomat-sarjan voittaja on Eckes-Graninin YO Syrup -pullo, jonka katseen vangitseva kääre on painettu Metsä Boardin Carta Solidalle. Mehutiivistepakkauksen ympärillä oleva rusetti tekee siitä ainutlaatuisen leikkisän. Tuomaristo kommentoi pakkauksen sopivan lapsille ja piti sen rakennetta ja ulkoasua huolellisesti suunniteltuna.

Pro Carton ECMA Awardseihin osallistuu vuosittain satoja yrityksiä, jotka kilpailevat pakkausten suunnittelulla ja käytettävyydellä sekä nostavat samalla esille kartongin etuja viestintävälineenä ja ekologisena pakkausmateriaalina. Tämän vuoden voittajat julkistettiin Bukarestissa 10. syyskuuta 2015.

Mika Paljakka, myyntijohtaja EMEA, Metsä Board, puh. +358 10 466 0245, sähköposti: mika.paljakka(at)metsagroup.com

Kuvalinkit palkittujen tuotteiden kuviin:
Kestävän kehityksen palkinto: Fazerin Alku Sadonkorjuupuuro
Pakkauksen valmistaja: A&R Carton Oy