Metsä Board käynnistää tehostamisohjelman Husumin tehdasintegraatissa Ruotsissa

Metsä Board Oyj Pörssitiedote 3.5.2016 klo 9.30

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, käynnistää tehostamisohjelman Husumin tehdasintegraatissa Ruotsissa. Tehostamisohjelma koskee integraatin kaikkia toimintoja.

Metsä Board on saanut Husumissa päätökseen 170 miljoonan euron investointiohjelman, jolla tavoitellaan 50 miljoonan euron tulosparannusta vuodesta 2018 alkaen. Vuonna 2015 yhtiö sulki Husumissa kaksi paperikonetta ja muunsi yhden paperikoneen lainerituotantoon sopivaksi. Lisäksi se käynnisti Husumissa uuden taivekartongin tuotantolinjan helmikuussa 2016. Osana ohjelmaa tehtiin myös parannuksia tehdasintegraatin sellutehtaalla ja satamassa.

Nyt käynnistyvällä tehostamisohjelmalla tavoitellaan vähintään 10 miljoonan euron kustannussäästöjä vuositasolla. Lisäksi yhtiö aloittaa tehdasintegraatin eri jatkokehitysvaihtoehtojen kartoittamisen.

”Olemme siirtyneet Husumissa paperista kartongin tuotantoon menestyksekkäästi ja seuraavaksi yhtenäistämme toimintatapoja ja karsimme päällekkäisyyksiä”, toteaa Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio. ”Husumin tehdasintegraatti on yksi Euroopan suurimpia kartongin valmistajia, ja sillä on kaikki edellytykset olla myös alan kannattavin yksikkö.”

Tehostamistoimenpiteet käynnistyvät mahdollisimman pian ja tulosvaikutusten odotetaan näkyvän jo kuluvana vuonna. Yhtiö raportoi tehostamisohjelman etenemisestä osavuosikatsauksissa ja tarvittaessa erikseen.

METSÄ BOARD OYJ

Talousjohtaja Markus Holm, puh. 010 465 4913
Sijoittajasuhdejohtaja Katri Sundström, puh. 0400 976 333

www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.