Metsä Board sulkee Kyron tapetin pohjapaperikoneen

Metsä Board Oyj Sijoittajauutinen 29.9.2016 klo 15.00

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, kertoi 4.8.2016 suunnittelevansa Hämeenkyrössä sijaitsevan Kyron tehtaan tapetin pohjapaperikone PK3:n sulkemista ja tappiollisen tapetin pohjapaperin tuotannon lopettamista. Vuonna 2015 Kyron paperiliiketoiminnan liikevaihto oli 50 miljoonaa euroa ja liiketulos -5 miljoonaa euroa.

Suunnitelmiin liittyvät koko tehtaan 250 henkilöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen lopputuloksena Kyron tehtaan tapetin pohjapaperikone PK3 suljetaan. Tämän seurauksena tehtaan henkilöstön määrä vähenee 94 henkilöllä.

Metsä Boardin kolmannen vuosineljänneksen tulokseen arvioidaan sisältyvän kertaluonteisena eränä nettona noin 9 miljoonaa euroa sulkemiseen liittyviä kuluja. Sulkemisen kassavaikutuksen arvioidaan olevan noin 10 miljoonaa euroa positiivinen, josta pääosa on neljännellä vuosineljänneksellä vapautuvaa käyttöpääomaa.

Kyron tehtaalle jää 190 000 vuositonnin taivekartonkikone, joka tuottaa korkealaatuista pakkauskartonkia muun muassa kauneuden- ja terveydenhoitotuotteisiin ja graafisiin loppukäyttöihin. Tehdasalueella toimii myös Hämeenkyrön Voiman lämpöä ja sähköä tuottava biovoimala.

Lisätietoa:
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Sari Pajari, p. +358 50 5967933, sari.pajari@metsagroup.com
Sijoittajasuhdejohtaja Katri Sundström, p. +358 400 976333, katri.sundstrom@metsagroup.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.