Metsä Board suunnittelee Kyron tapetin pohjapaperikoneen sulkemista

Metsä Board Oyj Sijoittajauutinen 4.8.2016 klo 9.30

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, suunnittelee tapetin pohjapaperikone PK3:n sulkemista ja tappiollisen tapetin pohjapaperin valmistuksen lopettamista Kyron tehtaallaan Hämeenkyrössä. Tapetin pohjapaperin kysyntä laskee maailmanlaajuisesti, eikä se ole kartonkiin keskittyneen yhtiön ydinliiketoimintaa. Vuonna 2015 Kyron paperiliiketoiminnan liikevaihto oli 50 miljoonaa euroa ja liiketulos -5 miljoonaa euroa.

Tapetin pohjapaperikone PK3:n suunnitellun sulkemisen lisäksi Metsä Boardilla on tarvetta sopeuttaa ja tehostaa Kyron tehtaan toimintaa sen kilpailukyvyn parantamiseksi. Näin ollen yhtiö aloittaa koko tehtaan henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, joiden arvioitu henkilöstövaikutus on enintään 100 henkilöä. Kaikkiaan Kyron tehtaalla työskentelee noin 250 henkilöä.

Suunniteltujen muutosten toteutuessa Kyron tehtaalle jää edelleen 190 000 vuositonnin taivekartonkikone. Tehdasalueella toimii myös Hämeenkyrön Voiman lämpöä ja sähköä tuottava biovoimala.

METSÄ BOARD OYJ

Lisätietoa:
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Sari Pajari, p. +358 50 5967933, sari.pajari@metsagroup.com
Sijoittajasuhdejohtaja Katri Sundström, p. +358 50 5967933, katri.sundstrom@metsagroup.com

Metsä Board

www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Sen osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Metsä Group

www.metsagroup.com

Metsä Group on biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 600 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 116 000 suomalaista metsänomistajaa.

Metsä Board www.metsaboard.com Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 1,8 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 350 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.