Metsä Boardille huomattava tunnustus maailman johtavana yhtiönä vastuullisessa vedenkäytössä

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 22.10.2015

Metsä Board on päässyt CDP:n globaalille Water A -listalle tunnustuksena vastuullisesta vedenkäytöstään. CDP on arvioinut 405 yhtiön tuottamat tiedot pisteytysjärjestelmällä, joka on luotu yhdessä vedenkäytön johtavien sidosryhmien ja asiantuntijoiden kanssa. Tänä vuonna vain kahdeksan yhtiötä maailmassa sai A-arvosanan vedenkäytöstään.

Vuonna 2013 Metsä Board käynnisti laajan kehitysohjelman parantaakseen veden käyttöä ja hallintaa sekä materiaalitehokkuutta. Ohjelman ansiosta myös lietteen ja jäteveden käsittely on tehostunut. Metsä Boardin kartonkien raaka-aineena käytettävää ensikuitua saadaan pohjoisista metsistä, jotka eivät tarvitse kasvaakseen kierrätettyä, kastelu- tai murtovettä. Tuotantoprosessissa käytetystä vedestä noin 95 prosenttia palautetaan takaisin luontoon huolellisesti puhdistettuna. Tällä taataan, ettei Metsä Boardin tehtaiden vedenkäyttö rasita turhaan ympäristöä.

”Pyrkimyksemme veden vastuulliseen käyttöön on selvästi huomattu laajemminkin. Olemme ylpeitä siitä, että pääsimme CDP:n Water A -listalle ainoana metsäteollisuusyhtiönä ja samalla ainoana eurooppalaisena yhtiönä”, Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio kommentoi.
”Vedenkäyttö on välttämätöntä sellun- ja kartonginvalmistuksessa, ja etsimme koko ajan uusia tapoja tehostaa sen käyttöä. Hyödynnämme pääsääntöisesti tuorevettä, josta suurin osa on joista ja järvistä peräisin olevaa pintavettä. Teemme parhaamme minimoidaksemme vaikutuksemme luontoon ja ympäristöön.”

CDP:n vedestä vastaava johtaja Cate Lamb sanoo, että liiketaloudellisesti veden käytön tehostaminen on juuri nyt erityisen tärkeää ja ajankohtaista. ”Onnittelemme Water A -listalle päässeitä yhtiöitä, jotka vastaavat markkinoiden kysyntään ympäristövastuullisuudesta ja tukevat samalla kestävää kehitystä."

Metsä Boardin lisäksi maailman johtaviksi yhtiöiksi vastuullisessa vedenkäytössä ylsivät Asahi Group (Japani), Colgate Palmolive (USA), Ford Motor Company (USA), Harmony Gold Mining (Etelä-Afrikka), Kumba Iron Ore (Etelä-Afrikka), Rohm Co (Japani) ja Toyota Motor Corporation (Japani).

CDP:n Water A -lista on koottu 617 institutionaalisen sijoittajan pyynnöstä. Heidän edustamansa omaisuuden arvo on yhteensä 63 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria. CDP on globaali voittoa tavoittelematon järjestö, joka kokoaa vuosittain laajimmat julkisesti saatavilla olevat tiedot satojen yhtiöiden vedenkäytöstä. CDP hallinnoi tietoja institutionaalisten sijoittajien puolesta.

CDP:n Water A -lista sekä kaikkien vesi-ohjelmaan osallistuvien yritysten tiedot ovat saatavilla CDP:n verkkosivuilla.

Tietoa CDP:stä
CDP, aiemmin Carbon Disclosure Project, on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka tarjoaa yrityksille ja kaupungeille ainoan globaalin järjestelmän mitata, julkaista, hallita ja jakaa tärkeitä ympäristötietoja. CDP toimii yhdessä markkinavoimien kanssa kannustaakseen yhtiöitä julkaisemaan toimintansa vaikutukset ympäristöön ja luonnonvaroihin sekä ryhtymään toimiin näiden vaikutusten vähentämiseksi. Tällaisiin markkinavoimiin kuuluu mm. 822 institutionaalista sijoittajaa, joiden edustaman omaisuuden arvo on yhteensä 95 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria. CDP:llä on tällä hetkellä hallussaan globaalisti laajimmat tiedot ilmastonmuutoksesta sekä vesistöjä ja metsiä uhkaavista riskeistä, ja se tuo näitä näkemyksiä osaksi strategista liiketoimintaa, sijoittamista ja poliittisia päätöksiä.

Katja Tuomola, Kestävän kehityksen päällikkö, puhelin +358 (0)50 4605835, sähköposti: katja.tuomola@metsagroup.com

Kuvalinkki

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja sekä markkinasellun tuottaja. Yhtiön myyntiverkosto palvelee merkkituote- ja kotelovalmistajia, aaltopahvipakkausten valmistajia, painotaloja ja tukkureita.

Metsä Board tarjoaa asiakkailleen laadukkaita kartonkeja kuluttaja- ja vähittäispakkauksiin sekä graafisen alan loppukäyttöihin. Metsä Board kehittää yhteistyössä asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa tuotteita sekä palveluita vaativiin käyttökohteisiin. Metsä Boardin kartonkia käytetään kauneuden- ja terveydenhoitotuotteiden, elintarvikkeiden, savukkeiden ja kestokulutushyödykkeiden pakkauksiin sekä graafisiin käyttötarkoituksiin.

Metsä Boardin pääkonttori on Suomessa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä.