Metsä Boardin Äänekosken tehtaalle lisää tuotantokapasiteettia

Lehdistötiedote 11.5.2012

Metsä Board, Euroopan johtava korkealaatuisten taivekartonkien tuottaja, on saanut päätökseen kartonkikoneuudistuksen Äänekosken tehtaallaan. Uudistuksen myötä tehtaan taivekartongin tuotantokapasiteetti nousee 30 000 tonnilla 240 000 tonniin vuodessa. Tuotanto tehtaalla käynnistyi uudelleen toukokuun alussa erityisesti korkealaatuiseen pakkaamiseen ja graafisiin loppukäyttöihin soveltuvien Carta Integran ja Carta Solidan valmistuksella.

”Tuoreesta ensikuidusta valmistettujen, kestävien pakkausten kysyntä jatkuu vahvana. Me vastaamme kysyntään lisäämällä kartonkiemme saatavuutta”, sanoo taivekartongin myynnistä vastaava johtaja Olli Mäki. ”Kartonkiemme puhtaus, vaaleus ja erinomaiset aistinvaraiset ominaisuudet tekevät niistä erityisen sopivia makeis-, lääke- ja kosmetiikkapakkauksiin sekä muihin korkealaatuisiin pakkauksiin. Kartonkimme ovat keveitä verrattuna muihin vastaavan vahvuisiin kartonkeihin ja kuormittavat siten vähemmän ympäristöä.”

Äänekosken tehtaalla on myös käynnissä projekti taivekartongin arkituskapasiteetin rakentamiseksi. Syksyllä valmistuvassa hankkeessa hyödynnetään koneita ja tiloja, jotka vapautuivat paperitehtaan sulkemisen yhteydessä.

Äänekosken tehtaan kartonkikoneuudistus on osa Metsä Boardin vuosien 2011–2012 kartongin investointiohjelmaa, jonka tavoitteena on kasvattaa tuotteiden saatavuutta ja parantaa palvelua. Ohjelmaan liittyvät vastaavat uudistukset valmistuivat Simpeleen tehtaalla kesäkuussa 2011 ja Kyron tehtaalla joulukuussa 2011. Investointiohjelmaan sisältyi myös kaksoispäällystyksen käyttöönotto Kemin laineritehtaalla. Lisäksi Kyron tehtaan läheisyyteen rakennetaan uutta biovoimalaa, joka vähentää merkittävästi fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Voimala valmistuu syksyllä 2012.

Linkki tiedotteeseen liittyviin kuviin: http://databank.metsagroup.com/?cart=452-dggimfmbgh&l=EN

Olli Mäki, taivekartongin myynnistä vastaava johtaja
Sähköposti: olli.maki@metsagroup.com

www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.

www.metsaboard.com

Metsä Board on Euroopan johtava taivekartongin valmistaja, maailman johtava päällystettyjen valkopintaisten kraftlainerien tuottaja ja merkittävä paperin toimittaja. Yhtiön myyntiverkosto palvelee merkkituote- ja kotelovalmistajia, aaltopahvipakkausten valmistajia, painotaloja, tukkureita ja toimistotarvikealan yrityksiä.

Metsä Board tarjoaa asiakkailleen laadukkaita kartonkeja ja papereita kuluttaja- ja vähittäispakkauksiin sekä graafisen alan ja toimistojen loppukäyttöihin. Metsä Board kehittää yhteistyössä asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa tuotteita sekä palveluita vaativiin käyttökohteisiin. Metsä Boardin kartonkia käytetään kauneuden- ja terveydenhoitotuotteiden, elintarvikkeiden, savukkeiden ja kestokulutushyödykkeiden pakkauksiin sekä graafisiin käyttötarkoituksiin. Paperia käytetään lähinnä toimistopapereihin, tapetteihin ja muihin erikoisloppukäyttöihin.

Metsä Boardin liiketoiminta-alueet ovat Paperboard ja Paper and Pulp.

Metsä Boardin pääkonttori on Suomessa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2011 oli 2,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 3 800 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä.