• Metsä Board Oyj/

Metsä Board laajentaa ruoka- ja tarjoilupakkauksiin soveltuvaa kartonkitarjoomaansa investoimalla 38 miljoonaa euroa ekstruusiopäällystykseen

Metsä Board pörssitiedote 5.11.2015 klo 9.30

Metsä Board, joka kuuluu Metsä Groupiin, investoi 38 miljoonaa euroa kartongin ekstruusiopäällystyslinjaan ja siihen liittyvään infrastruktuuriin Husumin tehtaalla Ruotsissa. Ekstruusiopäällystyslinja otetaan käyttöön vuoden 2017 alussa, ja sillä pystytään päällystämään kartonkia noin 100 000 tonnia vuodessa.

Husumissa parhaillaan rakenteilla oleva vuosikapasiteetiltaan 400 000 tonnin taivekartonkikone käynnistyy aiemmin kerrotun mukaisesti tammikuussa 2016. Metsä Board markkinoi uutta volyymia Amerikkoihin sekä tarjoilupakkauksiin kuten kuppeihin, lautasiin ja tarjoilualustoihin maailmanlaajuisesti. Huomattava osa ruoka- ja tarjoilupakkauksista edellyttää kartongilta mm. kosteutta ja rasvaa vastaan barrier-ominaisuuksia, jotka voidaan tehdä ekstruusiopäällystyksellä.

”Ekstruusiopäällystetty, uusiutuvaan ensikuituun pohjautuva kartonki kilpailee monissa tapauksissa muovin kanssa. Kartonkiin siirtyminen tarjoaa ruokapalveluita markkinoiville yrityksille mahdollisuuden parantaa oman toiminnan vastuullisuutta. Metsä Boardin kartongit on kehitetty erityisen keveiksi ja jäykiksi, joten ne tuovat myös monia muita lisäetuja mm. logistiikkaan ja jalostukseen”, kommentoi Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.

Vuosina 2015–2016 Metsä Boardin kartonkeja on saatavilla ulkopuolisten jalostajien päällystäminä. Yhtiö jatkaa myös muiden barrier-ratkaisujen kehittämistä.

METSÄ BOARD OYJ

Lisätietoa:
Talousjohtaja Markus Holm, puh. +358 10 465 4913
Sijoittajasuhdejohtaja Katri Sundström, puh. +358 400 976 333

Kuvalinkki

www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja sekä markkinasellun tuottaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä, ja sen voi kierrättää käytön jälkeen.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä.