Metsä Board uudistaa taivekartonkejaan

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 25.4.2013

Etuina entistäkin keveämmät kartongit ja optimoidut sävyt.

Metsä Board on tehnyt parannuksia Avanta Prima-, Simcote- ja Carta Elega -taivekartonkeihinsa. Tuotekehitys on seurausta Metsä Boardin tehtailla vuosina 2011–2012 toteutetun investointiohjelman aikana tehdyistä koneuusinnoista. Tuoteuudistukset parantavat kunkin kartonkilajin soveltuvuutta tiettyyn pakkausloppukäyttöön kuten ruokapakkaamiseen, kosmetiikka-, terveydenhoito- tai luksustuotteiden pakkaamiseen tai graafisiin sovelluksiin.

”Vastaamme asiakastarpeisiin kehittämällä maailmanluokan kartongeistamme entistä paremmin kulloiseenkin loppukäyttöön soveltuvia”, Metsä Boardin Paperboard-liiketoiminta-alueen johtaja Pasi Piiparinen sanoo. Paperboard on Euroopan johtava ensikuitukartonkien tuottaja. ”Tuoteparannuksiin kuuluu parempi saanto, optimoidut sävyt ja paremmat pintaominaisuudet kunkin loppukäytön vaatimusten mukaisesti.”

Avanta Priman bulkkia on parannettu siten, että tuote on entistäkin kevyempi kaikissa neliöpainoissa, mutta sen paksuus ja jäykkyys säilyvät ennallaan. Avanta Prima on suunniteltu erityisesti lääketeollisuuden tarpeisiin, ja sen pintaominaisuudet on nyt kehitetty soveltumaan 2D-datamatriisikoodaukseen. Lisäksi tuotteen sävy on optimoitu näyttämään visuaalisesti valkoisemmalta.

Simcoten jäykkyys ja tasalaatuisuus muodostavat lyömättömän yhdistelmän ruokapakkaamiseen. Tuotteen bulkkia on kehitetty mahdollistamaan entistä parempi saanto tinkimättä paksuudesta ja jäykkyydestä. Kehitystyön tuloksena Simcoten neliöpainoja on pystytty pienentämään, mikä tuo kustannussäästöjä ja tukee kestävää kehitystä.

Carta Elegan sävy on optimoitu kosmetiikkateollisuuden tarpeisiin näyttämään visuaalisesti valkoisemmalta.

“Olemme tyytyväisiä, että pystymme tarjoamaan nämä uudistukset asiakkaillemme. Tuotteidemme jalostus- ja painatusominaisuudet ovat entistä parempia ja siten myös lopputulokset. Asiakkaamme voivat käyttää kevyempiä kartonkeja saavuttaakseen saman tai jopa paremman tuloksen lopputuotteessa”, Piiparinen lisää. ”Kevyemmän kartongin käyttö edistää vastuullisuutta vähentämällä raaka-aineen tarvetta, kuljetettavia painoja ja jätettä.”

Uudistettuja kartonkituotteita voi tilata toukokuun puolivälistä lähtien. Tuotteet ovat saatavilla kesäkuusta alkaen.

Linkki kuvaan

Lisätiedot:

Pasi Piiparinen, johtaja, Paperboard-liiketoiminta-alue

sähköposti: pasi.piiparinen(at)metsagroup.com

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoismainen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyhtiö on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistavat noin 125 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsaboard.com

Metsä Board on Euroopan johtava taivekartongin valmistaja, maailman johtava päällystettyjen valkopintaisten kraftlainerien tuottaja ja merkittävä paperin toimittaja. Yhtiön myyntiverkosto palvelee merkkituote- ja kotelovalmistajia, aaltopahvipakkausten valmistajia, painotaloja, tukkureita ja toimistotarvikealan yrityksiä.

Metsä Board tarjoaa asiakkailleen laadukkaita kartonkeja ja papereita kuluttaja- ja vähittäispakkauksiin sekä graafisen alan ja toimistojen loppukäyttöihin. Metsä Board kehittää yhteistyössä asiakkaidensa ja kumppaniensa kanssa tuotteita sekä palveluita vaativiin käyttökohteisiin. Metsä Boardin kartonkia käytetään kauneuden- ja terveydenhoitotuotteiden, elintarvikkeiden, savukkeiden ja kestokulutushyödykkeiden pakkauksiin sekä graafisiin käyttötarkoituksiin. Paperia käytetään lähinnä toimistopapereihin, tapetteihin ja muihin erikoisloppukäyttöihin.

Metsä Boardin liiketoiminta-alueet ovat Paperboard ja Paper and Pulp.

Metsä Boardin pääkonttori on Suomessa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 2,1 miljardia euroa, ja se työllistää noin 3 300 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä.